About

Comenius, of hoe starten we experimenten met onderwijs innovatie

de ontdekkingsreis van Leisure & Event Management

Leisurelab010 is het publieke platform van de opleiding Leisure & Events Management aan de Willem de Kooning Academie. Het platform is ons digitale schoolmuur doorbrekende kanaal waarmee we onze verbinding met de stad, de wijken, de lokale makers en organisaties, de gemeente, bewoners en een gezicht geven.

Dit platform geeft ruimte aan projecten die studenten samen met partijen in de stad ontwikkelen. Er is ruimte voor inspiratie, presentatie en experiment. We laten hier zien waar we voor staan, waar we aan! van gaan en hoe we willen bijdragen aan impact in de stad.

Leisurelab010 is voortgekomen uit het Leisure Lab voor de Veerkrachtige stad. Dit lab is opgezet door Comenius Teaching Fellow Maarten Jan van’t Oever. Hij is docent aan de WdkA en heeft samen met Desiree Kerklaan het Lab programma ontwikkeld. Samen met Linda Ammerlaan en Desiree Kerklaan is dit experiment ontwikkeld en uitgevoerd

Het LLVS is nu structureel onderdeel van het lesprogramma van de bachelor Leisure. We zijn heel benieuwd wat de toekomst gaat brengen. We weten wel dat die toekomst ligt in verbondenheid met de stad Rotterdam en alles wat daar speelt.

Wij zien de stad als serieuze speelplaats, als podium voor creative producers en jonge stadmakers.

– Creating a lovable and livable city together –

Ontstaan

Het Comenius avontuur begon bij een traject over de herijking van onze opleiding Leisure en Events Management.

Hoe verhouden we ons als docenten in de Leisure-Pedagogiek Kwadranten?

Vooral de vraag wat vrijetijd voor ons betekent heeft ons getriggerd…

  • Wat betekent vrije tijd of vrijetijd tegenwoordig?
  • Hoe maken we Leisure weer de kern van ons curriculum?
  • Hoe komt vrijetijd terug in de stedelijke context?
  • Wat is de koppeling naar de creatieve industrie?
  • En vooral hoe vertalen we dit naar waardevol beroepsonderwijs?

Een voorzichtige conclusie die uit deze zoektocht kwam is dat we als opleiding kijken door de drie lenzen leisure beleving, stedelijke context en creatieve economie. Dat we zoveel mogelijk met deze bril naar de wereld en de complexe vraagstukken kijken.

De discussies die hier uitkwamen hebben geleid tot praktische toepassing in het curriculum. De vraag die bij mij (Maarten Jan van ‘t Oever) en mede innovators en early adopters speelde was: hoe krijgen we dit versneld verder en ook extremer ingevoerd, zodat we er veel meer van konden leren. Dat we een wezenlijke verschuiving in ons onderwijsmodel kunnen waarmaken.

Teaching Fellow

Vlak voor de zomervakantie in 2018 kwam er een casual tip voorbij van een collega.. Comeniusbeurs voor onderwijsinnovatie. PS: deadline direct na de vakantie…

Met collega’s Dafne Foet en Reina Boon hebben we een intentie tekst geschreven om de aanmelding veilig te stellen. Gesprekken over opleiding, leisure, stedelijke impact en de mogelijkheden die Comenius bieden, leidden uiteindelijk tot een aanvraag en een concept voor onderwijsinnovatie:

Lees hier het complete projectplan bij de aanvraag.

Plek in curriculum

Na de toekenning rond april 2019 hebben we gezocht naar een goede inbedding in het curriculum. Aangezien we studenten wilden betrekken die al enige ervaring hebben met de opleiding en dus het profiel en hun eigen leeruitdagingen kennen hebben we gekozen voor het 2e jaar van onze bachelor. Een deel van dat programma staat in het teken van ondernemend projectonderwijs. Hierin zagen we de perfecte match voor versnelling, uitdaging en verschuiving. We besloten om het als experiment met één klas te starten, dwz ca 25 van de 100 studenten. 27 studenten hebben zich aangemeld om mee te doen aan het Leisure Lab.

Het lesprogramma is door Maarten Jan van ‘t Oever en Desiree Kerklaan ontwikkeld. Zij hebben het programma afgestemd op het thema Positioneren.

Het onderwijsaanbod voor de eerste 4 maanden is gepresenteerd als visual die als uitgangspunt voor het wekelijkse programma diende:

Voor het 2e deel in 2020 hebben we weer zo’n visual gemaakt. Echter, deze hebben we moeten aanpassen door Covid-19 en de lockdown – we bleken als learning community veerkrachtig; het programma is aangepast, de fysieke locatie zijn verwisseld voor diverse online plekken.

*De eerste versie van dit platform is gepubliceerd op Hotglue