Social Heroes

Social Heroes

Live at https://us05web.zoom.us/j/85999036395?pwd=dFMrTVp1T2FmcFhWV3ZVVVRjVUluZz09
Ruby Zimmerman, Jasmijn boss, Julia van der beek, Romy van Schie
Social Heroes creates perspective!

 

Een kijkje in de organisatie Social Heroes ‘Why we do what we do’ 
Duur: 15 – 20 minuten

 

Hey allemaal! Welkom op de pagina van SocialHeroes en wat leuk dat je een kijkje neemt in onze organisatie! Maandag 31 mei nemen wij jullie middels een live podcast mee in dat waar wij het afgelopen jaar hard aan hebben gewerkt! Het zal een educatieve en interactieve live podcast worden met waarin wij samen met onze partners het gesprek met jullie aangaan over de negatieve invloeden vanuit sociale media! Tot dan!

 

 

 

Wie zijn wij?

Wij zijn een organisatie die zich focust op de negatieve invloeden van social media. Het is de bedoeling dat we onze doelgroep bewust maken van deze negatieve invloeden en dat we ze tevens leren hoe ze zich in een veilige online omgeving kunnen bevinden. Dit hebben wij gedaan doormiddel van podcasts op te nemen met onze stakeholders en door verschillende quizen online te zetten.

 

Aanleiding:

De voornaamste reden dat we ons hebben verdiept in dit onderwerp en dit wilde gaan aanpakken, is omdat we ons zorgen maken dat social media zoveel invloed  heeft op de mentale gezondheid van jonge kinderen. We vonden dat hier nog te weinig initiatieven in waren en dat vooral de jonge doelgroep hier te weinig voorlichting over krijgen.
Juist omdat deze jonge doelgroep zich nog maar net bevindt op sociale media en zich nog helemaal niet bewust is van de negatieve invloeden hiervan en de gevaren die hierbij komen kijken, vinden wij Social Heroes het belangrijk dit onder de aandacht te brengen.

 

Doelen:

 

Wij willen alle ouders van kinderen in de leeftijd van 8-13 en de desbetreffende kinderen zelf stimuleren om de kennis die wij bieden tijdens ons project, in de opvoeding van hun kinderen mee te nemen. Daarnaast willen wij bewustwording genereren van de gevolgen van overmatig gebruik en negatieve effecten van sociale media.  
Wij willen alle ouders van kinderen in de leeftijd van 8-13 en de desbetreffende kinderen zelf stimuleren om de kennis die wij bieden tijdens onze campagne, in de opvoeding van hun kinderen mee te nemen. Daarnaast willen wij bewustwording genereren van de gevolgen van overmatig gebruik en negatieve effecten van sociale media.  

 

Doelstellingen: 

  • Het is de bedoeling dat we uiteindelijk ons netwerk uitbreiden en veel relevante stakeholders en partners hebben voor onze organisatie. 

 

  • Social mediakanaal vergroten en uitbreiden met meer volgers. Continuïteit in organisatie posts. 

 

  • Meer bewust zijn creëren door podcasts op te nemen met verschillende stakeholders en in gesprek gaan over dit onderwerp.

 

Waarom social heroes?  

Social heroes staat voor de helden op het internet. Dit zijn de mensen die ook een andere kant durven te laten zien op social media. Denk aan realistische beelden van je gezicht/lichaam op Instagram of positieve support via Twitter i.p.v. dat er veel haat wordt verspreid. Het zijn deze mensen die een verschil maken en social media inzetten als iets positiefs. Dit is namelijk wat wij als organisatie graag nog veel meer zouden willen zien en daarom heten wij de social heroes.  
Ons concept is eigenlijk dat we doormiddel van verschillende podcasts mensen bewust laten worden van de negatieve effecten van sociale media. Wij focussen ons voornamelijk op kinderen tussen de 8 – 13 jaar oud en de ouders daarvan. Wij willen de podcasts voor beide doelgroepen toegankelijk maken en dat ze uiteindelijk met alle informatie die wij ze geven ook echt aan de slag gaan en het ook  

 


Kernwaarden:  

- Veiligheid   

- Eerlijkheid/ transparantie   

- Mentale gezondheid   

- Zelfvertrouwen

 


 

Vraagstuk:

Hoe kunnen wij SocialHeroes met onze podcasts ervoor zorgen dat kinderen van de leeftijd 8-13 jaar en ouders zich bewust worden van de negatieve invloeden van sociale media, zoals verslaving, veiligheid, onrealistisch beeld en deze onderwerpen bespreekbaar durven te maken?

 

Positionering:

Onze positie in de stad is dat er een organisatie bij gaat komen waarin mensen bewuster moeten worden van dit probleem en dat dit meer onder de aandacht moet worden gebracht.
In dit geval is dat sociale media en de negatieve invloeden hiervan. Wij maken gebruik van transformationele positionering en hierbij focussen wij ons voornamelijk op symbolische waarden zoals overmatig gebruik van social media, veiligheid en het onrealistische beeld dat social media met zich meebrengt.  
Wij als organisatie positioneren ons op een manier waarbij we graag met andere partijen samenwerken om ons doel te kunnen bereiken. In plaats van concurreren en de beste ergens in te zijn, werken we graag samen om een goed eindresultaat te kunnen leveren. Wij positioneren ons ook op een manier waarbij we ervoor zorgen dat stakeholders en relevante partners naar ons komen en ze met ons willen samenwerken, aangezien we uit ervaring gemerkt hebben dat contact leggen met relevante partners en stakeholder moeizaam verliep.  

Concept 

Wij hebben een serie van 5 podcasts gemaakt over de negatieve invloeden van social mediaPer podcast hebben wij een gastspreker uitgenodigd om hun visie te bespreken over de genoemde onderwerpen zoals het onrealistische beeld en overmatig social media gebruik. In onze laatste podcast sluiten wij met zijn vieren af om de hoogtepunten en de toekomst van social  heroes te bespreken. 

 

 

            

 

 


 

Onze partners: 

 

Louis van der Pluijm: 
Student toegepaste psychologie. Momenteel werkt hij nauw samen met kinderen in zijn stage. Hierdoor ziet hij hoe klachten en invloeden van social media erin kunnen sluipen bij deze doelgroep. 

 

Kim van Hagen: 
Schoolmaatschappelijk werkster, werkzaam op 2 scholen in Den Haag en moeder van 2 kinderen. Zo ziet zij de negatieve invloeden van social media van 2 kanten, vanuit haar werk en vanuit haar thuissituatie.  

 

Tara Schreuders
Influencer. Tara vertelt hoe zij als influencer gebruik maakt van social media en geeft ze tips hoe ze omgaat met het onrealistische beeld wat social media met zich mee kan brengen.  

 

Romy van Schie
Romy vertelt haar verhaal over haar strijd tegen het onrealistische beeld van social media, wat dat met haar heeft gedaan en hoe zij daarvan is teruggekomen. 

 

 

Missie: 

Bewustwording van de negatieve kanten van social media aan ouders en kinderen. Wij vinden het belangrijk dat er mogelijkheden zijn waarin je met jouw kind over dit soort zaken kan praten. Daarom bieden wij een eigen podcast kanaal aan waarin relevante onderwerpen worden besproken.  
Zo leert de gebruiker klachten te herkennen en bieden wij hun hulp hoe zij het beste kunnen omgaan met deze situatie. Daarnaast is het onze missie om zoveel mogelijk partners te vinden die met ons willen samenwerken.  

 

Visie:  

Wij zien momenteel een wereld waarin mensen en social media bijna niet van elkaar te scheiden zijn. Platforms zoals Instagram en Snapchat zouden erg schadelijk kunnen worden in de toekomst van kinderen. Kinderen krijgen al op een vrij jonge leeftijd een telefoon en hierdoor worden ze snel blootgesteld aan online social mediakanalen. Deze kanalen geven vaak een onrealistisch beeld weer, het wekt verslaving en onzekerheid op bij kinderen. Wij vinden dit probleem erg zorgwekkend en daarom willen wij hen ook meegeven, hoe zij het beste om kunnen gaan met sociale media om eventuele mentale klachten te voorkomen. Wij willen een veilige en vertrouwde omgeving creëren voor al deze jonge kinderen in hun digitale omgeving.  

 

Neem ook nog een kijkje op onze socials! Verdiep je nog meer in dit onderwerp en kom meer te weten over onze organisatie 🙂
Instagram: https://www.instagram.com/socialheroes__/
Podcast: https://soundcloud.com/user-65068378/social-heroes-podcast-instagram-vs-reality