Event producer Carmina

Event producer Carmina

Live at https://www.instagram.com/nishimarket/
Carmina Lacruz

Hey! Beetje raar hé, geen logo niks! Ach ja, mijn gezicht is zo erg nog niet!
Aangenaam! Mijn naam is Carmina!

Over het afgelopen jaar heb ik in 3 verschillende projecten te werk mogen gaan. Graag neem ik jullie kort mee in alle 3 de verschillende projecten. Op deze manier hoop ik jullie te laten inzien hoeveel ervaring ik heb mogen op doen. Daarnaast ook hoe belangrijk het wel niet is om te DOEN! Die docenten zijn namelijk zo gek nog niet.

LOADING 99

Het afgelopen jaar begon ik in een team van 5. Wij brachten de organisatie LOADING 99 tot leven.
Een organisatie voor, door en over (ware) nerds. Er hangt zo nu en dan nog weleens een stigma om nerds heen, vooral rondom specifieke (online) spellen. Als organisatie was het dan ook ons doel om dat stigma beetje bij beetje weg te halen.
Ken je dat wanneer je zegt dat iets je niet leuk/lekker lijkt en uiteindelijk doe je het en kan je niet meer zonder?
Dat is beetje het idee van LOADING 99. Om de Nerd cultuur te brengen naar een doelgroep die hier nog niet/weinig in contact mee is gekomen. Nerds onder elkaar dat gaat namelijk al goed, maar een buitenstander vind het hele idee nog weleens lastig.

Het logo van LOADING 99 is gebaseerd op een laadbalk. Net zoals die je weleens in een game voorbij ziet komen. Om alles zoveel mogelijk ‘organisatie-passend’ te behouden, was het vraagstuk dan ook: Hoe creëren we een comfortabel en kleinschalig opstapje tot de 99%?

Na in gesprek te gaan met verschillende soorten mensen kwamen we er achter dat het van belang was om eerst bekende onderwerpen te bespreken. Dit hebben we uitgeprobeerd doormiddel van het eerste event. Een viewing party, in de bioscoopzaal op het WDKA, met de film Asgard. Een film uit de Marvel Cinematic Universe (MCU) over de bekende superheld Thor. Een magische, komische en interessante film waarbij je gelijk een gevoel krijgt bij de MCU.
Vanuit dit event is er een deelnemer de gehele MCU reeks gaan bekijken. Zij had eerst totaal geen gevoel bij de MCU en was er niet zo bekend mee. Uiteindelijk is er door dit event een doel bereikt. Een ware buitenstander heeft geproefd en vond het toch leuker dan gedacht.

Hoe het event is verlopen kan je hier terug zien!:
https://www.instagram.com/reel/CXOqZMFFUb4/?utm_source=ig_web_copy_link 

Het team is langzamerhand uit elkaar gelopen na het eerste semester.
Ik heb het in de handen gelaten van medestudent Richard Drost. Wat hij er verder mee gaat doen is niet bij mij bekend. Wel heeft hij in het tweede semester events georganiseerd.

BLINK

Het tweede semester wilde ik anders aanpakken. Ik wilde diep duiken in mijn passie en wat ik daar allemaal mee kan waarmaken. Daarom begon ik met twee andere medestudenten aan de organisatie BLINK.
Bij BLINK wilden we de volgende vraag beantwoorden: Hoe kunnen we de Zwarte Gemeenschap samenbrengen zodat er meer verbinding ontstaat?

Het is duidelijk dat zelfs nu in 2022 de Zwarte mens nog steeds minderwaardig is. Dit zien we bijvoorbeeld in Oekraine waar de Zwarte mens niet in bussen word toegelaten om te vluchten. Maar denk ook aan de racistische politieagenten die nog steeds hun baan hebben na die verschrikkelijke appjes. Bij BLINK waren we er klaar mee. Als drie zwarten vrouwen op een voornamelijke witte school en opleiding was dit een pittig onderwerp. Als we dan nergens welkom zijn, kunnen we dan een plek/organisatie creëren waar we wel welkom zijn? Wat is er wel allemaal niet nodig om zo iets te creëren?

Het was hierbij van hoogste belang dat het ging om de positive kanten van Zwart zijn anno 2022. Wat voor moois onze culturen, ons leven, onze families en ervaringen ons meekunnen geven. Daarom wilden we verschillende soorten events organiseren waarbij het ging om brengen van positiviteit. Zo kan je denken aan een kookmiddag met een leuke tante, maar ook aan een interactive talkshow waar we bijv. muziek en dans gaan bespreken.

Zo hebben we het laatste kunnen waarmaken voor ons eerste event. Samen met een groep deelnemers hebben we een ontzettend gezellige middag kunnen organiseren met eten, drinken, muziek en elkaar! Hier een video van hoe die dag is verlopen: TikTok BLINK. Je ziet het in onze video maar op de dag zelf kregen we het ook te horen: Er was verbinding ontstaan!
Zelfs op de kleinste manieren is verbinding van belang. Het is zelfs een basisbehoefte! Ergens bij kunnen horen, gezien en gehoord worden. Precies dat was gecreërd op ons event. Blijer konden we niet zijn.

In dit veld zitten meerdere organisaties. Allemaal doen ze overlappend werk. Denk aan: HipHopHuis, House of Knowledge, Be Open Talkshow, Adem Talkshow, We Buy Black maar ook bijv. de politieke organisatie Bij1.
Het was voor ons van belang om met dit soort organisaties samen te werken als we verder wilden. De twee andere dames hebben dit opgepakt. Zij gaan dan ook verder met BLINK zoals je kan lezen in hun showcase. Ik heb afscheid genomen van BLINK.

Nishi Market

De roze bom op de Meent, zo noem ik het altijd. Een Japanse Kawaii Lifestyle winkel waar alles gaat om zo schattig mogelijk.
Zo kan je daar terecht voor anime, k-pop en k-beauty producten maar kan je ook Japanse service kopen. En als je wat bent uitgedroogd haal je een zoete Bubbel thee bij het Jūshī Café.

Na mijn afscheid van BLINK was het van belang dat ik z.s.m. een ander project kon oppakken om toch mijn project herkansing te behalen. Als uitzondering kon ik dit waarmaken bij Nishi Market. Hier kan ik als Event Producer mijn stijl van werken implementeren. Terwijl ik dit schrijf is mijn herkansing nog steeds bezig en leer ik Nishi elke dag een stukje beter kennen.
Maar een aantal dingen zijn al duidelijk bij Nishi gaat het oprecht om beleving. Niet alleen door de fysieke winkel maar ook door hoe bijv. de medewerkers worden aangekleed.

Het is mijn taak om die beleving mee te sleuren naar de events. Naar de momenten dat de winkel bomvol is en het echt gaat om hoe het event in elkaar staat. Voor mijzelf heb ik dan ook het vraagstuk: Hoe kunnen we de Nishi beleving versterken?

Mijn eerste testevent was het Otaku Fest. Bij dit event gaat alles om anime en cosplay. Dit is een toegewijde fanbase. Indruk maken is daarom zeker belangrijk. Hier heb ik niet alleen een (betaalde) quiz kunnen organiseren maar ook een ‘best cosplay’ winactie. Naderhand kreeg ik meerdere complimenten dat het een geslaagd event was. Niet alleen van mijn team maar ook van de deelnemers. Hier een korte video van hoe de ‘best cosplay’ er uitzag: https://www.instagram.com/reel/CeMJgVaDh8y/?utm_source=ig_web_copy_link 

Hierna heb ik alle voorbereiding kunnen maken voor het opkomende K-Beauty event. Dit event is om de start van de Yuki Beauty Club te highlighten. Dit in samenwerking met Haru Haru en Korean Skincare. Twee grotere K-Beauty organisaties, waar we doormiddel van dit tweedaags event misschien wel een langer termijn relatie mee kunnen opbouwen.
Bij de voorbereiding van dit event heb ik verschillende nieuwe ervaringen kunnen opdoen. Zo heb ik een echte waardeketen kunnen creëren tussen ons en andere organisaties, helemaal alleen! Hierdoor leer ik dat zelfs de spannendste momenten vaak de beste leerpunten zijn. Zo is een draaiboek sturen naar een organisatie toch echt een stuk spannender dan het soms lijkt!

De aankomende tijd zal ik nog wel even bij Nishi blijven hangen. Zo zal ik ook mijn derde jaar stage bij hun afleggen. Ik kijk er naar uit wat voor verschillende ervaringen ik nog meer kan opdoen.

Nishi contactgegevens: 
carmina@nishimarket.com
https://www.instagram.com/nishimarket/ 
https://www.nishimarket.com/
hai@nishimarket.com