De Kracht van Kunst

De Kracht van Kunst

Live at https://www.instagram.com/dekrachtvankunst/
Clemence Ching, Sophie van Rein, Daphne Alessie

                                 De kracht van kunst


Over

 First things first meet the team.

 


Over

De kracht van kunst een organisatie die zich bezig houdt met toegankelijkheid van kunst. Gepositioneerd in Rotterdam zuid Katendrecht die wil laten zien dat kunst voor iedereen is. We focussen ons op de doelgroep jeugd (4t/m12). Nou is het niet zo dat als u kind niet onder deze leeftijd valt dat ze dan niet mee mogen doen.

Ons vraagstuk is: wat gebeurt er als je kunst naar de jeugd toebrengt?                                                                                           Veel organisaties in Rotterdam hebben betrokkenheid tot kunst en cultuur voor jeugd. Alleen lang niet iedereen is instaat om hier   aan deel te nemen. Dus wat gebeurd er als we de kennis die we van de organisaties hebben, meenemen naar buiten.

Onze missie is het toegankelijk maken van kunst voor de jeugd van Katendrecht.                                                                          Onze visie is de jeugd van Katendrecht meer te betrekken bij het ontwikkelen van een interesse voor kunst. Door de elementen weg te halen waar veel gezinnen tegen aan lopen om hun kinderen mee te nemen naar des betreffende kunst instanties. Zoals geld, tijd of vervoer.

De impact die we willen bereiken is dat anderen organisaties en ouders inzien hoe belangrijk kunst is voor de jeugd. Katendrecht is verdeeld, dus niet iedereen zal zich aangesproken voelen met het feit dat kunst niet “toegankelijk” is. Wel zorgt het voor verbondenheid binnen de community. Door de elementen waar mensen tegenaan lopen weg te halen hebben we het zowel toegankelijk gemaakt als samenhorig. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat de kinderen zich vrij voelen bij ons. Zowel in de vorm van kunst uitingen als de gesprekken die we gehad hebben. Voor ons is dat ook een vorm van toegankelijkheid.

 


Onze events

Plan van aanpak een uitleg van wat we gaan doen met programmering. We werken met thema’s en met art vormen. Per twee weken zullen we één art vorm en één thema aanhouden in samenhang met de Instagram.

De art vormen die we hebben behandeld zijn: sieraden, schilderen, tekenen, knutselen, muziek en science.  We hebben om de week een dag programma, voornamelijk op de woensdagen.

Hiervoor hebben we bepaalde afspraken met elkaar gemaakt om het programmeren makkelijker te maken.

  • Programma vindt plaats op woensdag als dit niet mogelijk is op zondag.
  • We maken programma voor buiten en dan een alternatief voor binnen.
  • Een week van tevoren checken we het weer voor mogelijke aanpassingen.
  • Met slecht weer is Fenix food hallen onze binnen locatie.
  • Altijd toestemming vragen aan de ouders voor maken van foto’s. (als ouders niets aanwezig zijn van de kinderen, altijd van boven af foto graferen of alleen de handen.)

 


Terugblik naar onze events.

Week 5: Bewustwording van de natuur.

We zijn begonnen met het tekenen met stoepkrijt zodat we onze naam en sociaals duidelijk konden maken voor iedereen die langs kwam. Ook wekt dit nieuwsgierigheid op. Het starten met stoepkrijt was een succes omdat het een herkenbare activiteit is voor kinderen. Gezien je tijdens het stoepkrijten lekker aan het tekenen bent staat er ook geen druk op het sociale aspect, waardoor we zagen dat wat meer verlegen kinderen ook na een tijdje mee durfden te doen. Toen de kinderen eenmaal lekker aan het kleuren waren, hebben we onze natuur activiteit geïntroduceerd. Bij de activiteit hoorde een stukje zoeken in de omgeving, naar voorwerpen in bepaalde kleuren. Wat hoorde wel in de natuur thuis en wat eigenlijk niet. Er waren tussen de 20 en 30 kinderen aanwezig, veel meer dan verwacht. Voor ons een heel succesvol evenement.

Week 7: Zelfexpressie

Dit evenement was echt een succes, met een stuk of 40 kinderen. We zijn weer begonnen met stoepkrijten om het ijs te breken. Daarna hebben we samen met de kinderen een groot kunstwerk gemaakt. Het ging over zelfexpressie dus we wilde de kinderen zoveel mogelijk de vrijheid bieden om wat ze op het doek neer zetten. Waar denk je aan als je aan jezelf zit? Ouders, huisdieren, cultuur gerelateerd of wat is je hobby.

 

Week 10: Koningsdag

Op Koningsdag hebben we geprogrammeerd op Deliplein, op de Kaapse Koningsdag. Samen met Walhalla! We stonden om 9 uur klaar om met de kinderen bloemenkransjes en armbandjes te maken in de Koningsdagsferen. Zowel jongens als meisjes kwamen aanschuiven om hun eigen bloemenkransje of armbandje te maken. Het doel was om zo samenhorigheid te creëren voor de kindjes. Ondanks de vele activiteiten op het Deliplein om uit te kiezen hebben we toch nog een stuk of 20 kinderen langs zien komen.

Week 13: Muziek

Samen met Kithara organiseerden we een muziekmiddag met percussie en gitaren. We hadden er een mooi weertje bij wat veel goeds beloofde! De instrumenten trokken gelijk veel aandacht. Dit evenement was heel interactief. We hebben rond de 15 a 20 kinderen gezien deze middag. We hebben eigenlijk precies kunnen creëren wat we wilden: een veilige, toegankelijke setting waarin kinderen vrij kennis konden maken en experimenteren met muziek.


Communicatie en branding

De Kracht van Kunst is voorzien van meerdere programma’s op het Deliplein, maar is daarnaast ook actief bezig geweest op sociaal media. Wij hebben als organisatie ervoor gekozen om niet alleen ons doelgroep te bereiken met ons platform, maar ook de ouders van deze kinderen. Naast dat wij kunst toegankelijker willen maken voor de jeugd in Katendrecht, willen wij ook tools mee geven voor thuis. Dit doen wij via Instagram en Tiktok met tutorials. Op onze Instagrampagina kun je alle promoties, tutorials en aftermovies van onze events terug vinden. De tutorials zijn vooral DIY voor thuis met materialen die een jong gezin al in huis heeft. Dit omdat we kosten willen besparen en wellicht ook voor recycling.


Hoe nu verder

De kracht van kunst zal gearchiveerd worden. Dit betekend niet dat we willen dat het concept vervaagd of stof gaat happen. We zouden het super fijn vinden als er mensen zijn die het over kunnen nemen van ons. Niet alleen omdat het concept werkt en aanslaat maar ook omdat de kinderen het oprecht leuk vinden en naar uitkijken.

 


Contact

                                                 Is er nou interesse opgewekt of wil je meer weten stuur dan een mailtje.                                                Email:krachtvankunst@gmail.com