ACHTERBAN – Combining Arts

ACHTERBAN – Combining Arts

Live at https://www.instagram.com/achterban_/?hl=nl
Chris O'Riordan, Roeland Bouwman, Ted Nagelkerken, Thom Kroese

Wie is ACHTERBAN? – “ACHTERBAN is a multi disciplinary organisation born from a collective desire to bring back experimentation within nightlife. To make this happen ACHTERBAN organises events where all senses get stimulated in the form of an always changing and unique experience, blurring the line between visitor, creator and creation.”

Vraagstuk: Hoe kunnen wij het concept ACHTERBAN verder uitdiepen, om zo verder te groeien naar een innovatieve, relevante en houdbare organisatie?

Wat staat wij voor?: Achterban staat voor het creëren van unieke multidisciplinaire  totaalervaringen waarbij de verschillende kunstvormen elkaar versterken. Kunst is meer dan het statische museumbezoek. We willen  kunst en creativiteit toegankelijk maken voor een brede doelgroep.  Achterban is met en voor iedereen. Community is een belangrijke pijler binnen onze organisatie. We willen een plek creëren waar mensen samenkomen en zich verbonden voelen met elkaar en de artiesten die optreden.

Onderzoek en interventies: Nu dat wij het nodige onderzoek hebben gedaan, wordt het tijd om in de praktijk te gaan testen. Met interventies proberen wij dichter bij het antwoord te komen op onze vraag: Hoe kunnen wij het concept ACHTERBAN verder uitdiepen om zo verder te groeien naar een innovatieve, relevante en houdbare organisatie?

Dit doen wij aan de hand van 3 interventies, welke wij hieronder verder zullen toelichten. 

  • Onze eerste interventie zal plaatsvinden op 2 juni bij Time is the New Space. De interventie zal uitgevoerd worden in de vorm van een clubnacht waarbij wij samen met 2 kunstenaars een interactieve kunstinstallatie zullen testen. Hiermee onderzoeken wij de mogelijkheden en het effect van interactieve kunst op de dansvloer. 
  • Onze tweede interventie volgt eigenlijk op hetzelfde moment. We zullen tijdens het evenement met Time is the New Space een losstaand onderzoek uitvoeren waarbij wij mensen bevragen naar hun culturele beleving van Rotterdam en de voor hen nog ontbrekende aspecten binnen de culturele sector van Rotterdam. Op deze manier willen wij een beeld schetsen van de belangen van onze bezoekers binnen de culturele sector van Rotterdam.
  • Onze derde interventie is ons grootste project tot nu toe. In samenwerking met Worm zullen wij een maand lang programma maken op een van Den Haag’s best verborgen gems, De Waterkant. Tijdens dit project zullen wij ACHTERBAN uit de clubsfeer halen en manifesteren tot haar ultieme vorm (tot nu toe). Het project heet Kazemat en zal een hangout worden waar mensen op een luchtige manier van verschillende kunstdisciplines kunnen genieten.

Interventie 1 – Evenement bij Time Is The New Space (02-06)

Wat willen wij testen?

  • Verdieping in implementatie van kunst binnen het nachtleven, op een manier die bijdraagt aan de totaalervaring voor zowel bezoekers als artiesten.
  • Ons concept testen op dezelfde locatie na 1 jaar, wat is er veranderd? 

Hoe gaan wij dit testen?

  • Door gebruik te maken van interactieve kunstinstallaties, waarbij bezoekers en artiesten onderdeel worden van het geheel. 
  • eigen handelen observeren, bezoekers van beide evenementen bevragen, locatie om feedback te vragen.
  • Externe stakeholders uitnodigen om kritisch naar ons evenement te kijken en feedback te geven.

Resultaat

Observatie vanuit artiesten:

Nual (maakte een interactieve installatie voor op de dansvloer) was erg blij met hoe hun installatie tot zijn recht kwam op het event, zij kregen ook veel goede reacties vanuit het publiek. Ze vonden het een fijne samenwerking en willen graag verder samenwerken in de toekomst. 

Observatie vanuit TitNS:

TitNS is erg tevreden over hoe het event is verlopen, de kaartverkoop was goed en de programmering was in hun ogen erg interessant! Wij zijn blij dat TitNS ons als een waardevolle samenwerkingspartner binnen hun netwerk ziet!

Observatie externe stakeholder (Joris, wdka leisure student) (bedankt Joris):

– Creatieve installatie, heel erg tof dat je direct onderdeel werd van de AV kunst

– Leuk dat je zelf moest ontdekken hoe je de installatie kon beïnvloeden

– Had iets experimentelere muziek passender gevonden bij de kunst en ruimte (heb wel de live act gemist)

– Fairly priced voor een clubavond, zelfs behoorlijk laag geprijsd je had er prima een tientje voor kunnen vragen

Eigen observatie:

Het was in onze ogen een geslaagd event! We hebben 153 tickets verkocht en vanuit zowel bezoekers, artiesten en de organisatie kregen wij positieve reacties. De kunstinstallatie had een goed effect op de zaal en het publiek. Mensen waren echt aan het interacteren met de kunst. De samenwerking met alle artiesten verliep soepel en we zijn weinig onverwachte obstakels tegen gekomen. In vergelijking met vorig jaar was dit evenement een stuk succesvoller. De kunst was interessanter en het publiek was echt aan het genieten! Dit alles hebben wij weten te realiseren met minder moeite dan het jaar ervoor. Ik denk dat wij hebben geleerd om dingen meer uit handen te geven en te vertrouwen op de artiesten. Hierdoor hebben wij meer een manager rol ingenomen, we hielden toezicht en gaven sturing. Dit heeft ons veel stress en energie bespaard waardoor wij ook zelf meer konden genieten. Dit alles is mede mogelijk gemaakt door het behulpzame team van TitNS. Als feedback over dit event hebben wij:

  • Promo / Huisstijl verbeteren
  • Fotograaf op het event
  • Nog absurdere conceptuele performances / installaties

Interventie 2 – Data opgehaald uit interventie bij time is the new space

Wat willen wij testen?

  • Data verzamelen over culturele beleving van jonge Rotterdammers
  • Data verzamelen over animo voor ACHTERBAN concept

Hoe gaan wij dit testen?

  • Tijdens het event in Time Is The New Space hangen wij posters met QR-codes op die bezoekers kunnen scannen. Deze QR-code verwijst je door naar een google forms waarin de volgende vragen staan:

Did you already know ACHTERBAN?

If yes, how do you know us?

If no, how did you end up partying at ACHTERBAN?

What do you think of this event and ACHTERBAN in general?

Where do you experience art & culture the most in Rotterdam?

What do you miss when going out in Rotterdam?

Do you have any feedback for us?

 

  • Hiernaast gaan we buiten in gesprek met de bezoekers, artiesten en het personeel.

Resultaten

We hebben meerdere dingen ondervonden:

  • Mensen nemen tijdens een evenement niet al te snel de tijd om een vragenlijst in te vullen. Hierdoor hebben we op de forms maar weinig reactie gekregen. 
  • De antwoorden die we hebben gekregen waren positief en bevatte feedback waar wij als organisatie ook echt iets aan hebben.
  • Buiten de forms hebben we in gesprek met bezoekers en artiesten ook veel positieve reacties gehad.
  • Veel bezoekers vonden de installatie een zeer sterke toevoeging aan het evenement.
  • De artiesten kregen het gevoel dat ze echt konden experimenteren en dat ze een ruimte kregen waarin ze echt volledig hun eigen ding konden en mochten doen.
  • De live act kreeg zoveel creatieve ruimte dat hij het laatste kwartier volledig aan het improviseren was.
  • We hebben veel positieve reacties gekregen over de muzikale line-up
  • Mensen hebben wel gezegd dat we moeten oppassen dat we wel uniek blijven als organisatie

We zijn na afloop van het evenement ook nog langs gegaan bij de persoon die de kaartverkoop deed met de vraag of er veel mensen afhaakte door de betaalde entree van 5 euro. Ze heeft daarop gezegd dat dat reuze meeviel en dat er vrij weinig mensen weg waren gegaan door de ticketprijs.

Interventie 3 – 3-weken lange curatie bij de waterkant in den haag samen met WORM

 

Wat willen wij testen?

  • Ons concept geheel uitdiepen door interessante vrijetijdsbelevingen te creëren buiten de nachtcultuur, meer ingaan op kunst, artistieke experimentatie en de samensmelting van disciplines. 
  • Concept uittesten bij nieuwe doelgroep, omgeving en conceptvorm

Hoe gaan wij dit testen?

  • Door samenwerkingen op te zoeken met verschillende partijen binnen en buiten Rotterdam. 
  • Nog meer de focus op een divers programma wat betreft kunstdisciplines. 

Onszelf uitdagen met nieuwe conceptvormen en samenwerkingen.

 

Introductie tekst voor de 3-weken lange programmering:

“KAZEMAT installations, performances, improv electronic music, food and more for multiple days in The Hague.

After years of fruitful collaboration between WORM and ACHTERBAN, we are thrilled to announce our upcoming collaborative project: KAZEMAT!

KAZEMAT will captivate your senses from the 12th till the 30th of July 2023 at one of The Hague’s best hidden gems: De Waterkant. Where nature, WW2 bunkers, water side and chilling area with a drink meets to bring you to the ultimate summer spot.

During this time, we will immerse you in a diverse program that aims to forge a creative connection between Rotterdam and The Hague.

KAZEMAT will transport you to a world where art is celebrated as a fundamental element of our society.

Whether you choose to dive into thought-provoking art experiences or simply bask in the sun while enjoying refreshing beers, be prepared to question your existence in the best possible way.

Our program will encompass a wide range of art forms, including captivating artworks, intriguing installations, mesmerizing performances, dynamic concerts, spontaneous pop-up jam sessions, mind-expanding electronic explorations, and, of course, an abundance of delicious food at the location.

Mark your calendars!

The program will take place every Wednesday, Friday, and Sunday from 13:00 till 21:00. On the days in between, we have a continuous exhibition that will further ignite your imagination.

—exchange project between Rotterdam and The Hague upcoming artists for a better connection between the two cities— <3

Wat betreft het design van dit project is er besloten een geheel nieuwe huisstijl te maken. Een unieke huisstijl voor KAZEMAT!

Hiervoor hebben wij een samenwerking opgezocht met een Haagse local. Huibert van Dorp is een 80-jaar oude kunstenaar die zijn hele leven al kunst maakt. Wij waren enorm geïnspireerd door zijn werk en hadden gevraagd of we zijn werk konden gebruiken voor onze poster en huisstijl voor het project. 

ACHTERBAN is uitgegroeid tot een waardevolle organisatie binnen het Rotterdamse nachtleven en zal ook weer na dit schooljaar zeker voortbestaan!