Samengroeien

Samengroeien

Live at https://youtu.be/qFI65YX_qNY
Carlotta, Iris

Hoi allemaal!,

Wij hebben voor onze showcase een podcast opgenomen waar wij als twee leisure producers terugblikken op onze organisatie. Als jij benieuwd bent om de meiden achter Samengroeien beter te leren kennen, wilt weten waar we  tegen aanliepen en hoe we ermee omgingen, wat er heel goed ging en wat onze drive is? Luister dan mee!

Als je nog meer over ons project wilt leren, lees dan vooral deze post hieronder!

De link naar onze podcast staat bij de live link, werkt deze niet? Kopieer en plak dan deze link: https://youtu.be/qFI65YX_qNY

Check ook vooral onze Instagram: @samengroeiennl

———————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————–

Wij hebben ons bezig gehouden met het vraagstuk: “Hoe brengen wij de natuur terug naar de stedelijke consument?”

Hier begonnen wij in blok 1 mee door boxen te maken voor kinderen van 5-10 met hierin producten en activiteiten over de natuur en hoe eten groeit. De kinderen konden hier zelfstandig mee aan de slag zodat ze spelend leerden over dit onderwerp. Deze boxen hebben wij gemaakt in samenwerking met een schooljuf  (+ andere stakeholders) zodat we zeker wisten dat het bij de kinderen ook goed zou aanslaan. De bedoeling van de box was niet alleen om de connectie van de kinderen met de natuur te herstellen/vergroten, maar ook om gezinnen samen te brengen door er activiteiten in te stoppen die ze samen kunnen doen.

Wij hebben deze boxen gemaakt en verkocht op de R’damse Oogst.

De R’damse Oogst was een hele leerzame ervaring, waar we ook veel met bezoekers gesproken en gebrainstormd hebben over ons doel. Wij zijn er hier ook achter gekomen dat de bezoeker van deze markt niet de juiste doelgroep zijn voor ons. Ze zijn al te duurzaam en te veel bezig met groen, de boxen die we verkochten waren vooral als cadeau voor buren, neefjes en nichtjes etc.

Dus in het begin van blok 2 hebben we gereflecteerd op ons (creatieve) proces en kwamen wij tot een nieuw inzicht. We lazen opnieuw  door ons proces en vonden dit:

Wat is de aanleiding van het probleem? Natuur is niet voor iedereen bereikbaar, wij willen het toegankelijk, makkelijker, en kleinere stap maken dat zelfs zonder tuin etc je alsnog van de natuur kan genieten en je kinderen erbij kan betrekken. ” – De laatste stap van de 6 W tool.

Hierna hebben wij besloten om onze missie en visie aan te scherpen en ons niet meer te focussen op kinderen. Dit brengt ons bij onze huidige project.

Ons doel is de stedelijke consument weer meer te betrekken bij de natuur en doen wij dit door middel van Guerrilla Gardening. Samen met de buurt willen wij de stad leefbaarder maken voor AL haar inwoners. Uiteindelijk willen wij de kale grijze openbare ruimtes veroveren met groen en zo de balans weer herstellen tussen natuur en stad.

Natuur is niet voor iedereen bereikbaar, wij willen het toegankelijker, makkelijker, en kleinere stap maken dat zelfs zonder tuin etc je alsnog van de natuur kan genieten. Bij Guerrilla Gardening tuinier je dan ook buiten de grenzen van je eigen tuin. Daarbij is een groene wijk een gezonde wijk. Wij willen graag bereiken dat Guerrilla Gardening hip wordt onder de jongeren, zodat zij zelf een steentje kunnen bijdragen aan hun wijk.

Om ons doel te realiseren zijn wij een campagne gestart.

  • Het doel van onze campagne is om mensen te activeren om bezig te gaan met Guerilla Gardening in hun omgeving.

Wij gaan kleine projectjes laten zien op onze socials (en dus ook op straat), die de gebruiker makkelijk zelf kan uitvoeren. Daarbij gaan wij samenwerken met een buurthuis om die te vergroenen, hierdoor ziet de bewoner gelijk de positieve impact van een groene omgeving. Hiermee willen wij de bewoners inspireren om zelf aan de slag te gaan.

Wij zijn zelf bezig geweest met kleine projectjes buiten. Bijv. het adopteren van 2 boomspiegels, hierover hebben wij informatie gedeeld op onze Instagram (hoe, wat, waar, waarom). Tijdens het oppimpen van deze boomspiegels had ik ook extra tuingereedschap meegenomen voor als mensen mee wilden doen. Ik kreeg vaak de vraag wat ik aan het doen was, en een iemand vond het ook leuk om even mee te werken!

       

Om nog meer impact te maken zijn wij bezig in samenwerking met Huis van de Wijk Carnisse om een opfleurdag te realiseren voor hen. We hadden mailtjes rond gestuurd en gebeld en kwamen zo in contact met Pamela. Na afgesproken te hebben met haar en zij was eigenlijk super enthousiast over het idee en heeft ook met ons mee gedacht. Uiteindelijk zijn we samen tot het idee gekomen om een dagactiviteit te maken van ons plan, waar we eerst een les geven over Guerilla Gardening/tuinieren/onderhoud aan de mensen die mee willen doen en daarna de theorie in praktijk gaan doen door het buurthuis op te fleuren. Het is ook de bedoeling om van het opfleuren een klein soort event te maken (wel binnen de richtlijnen natuurlijk, maar de dagbestedingen van buurthuizen mogen gewoon doorgaan nu, dus daar kunnen we wel een mooie weg in vinden). Deze opfleurdag kunnen wij dan communiceren via hun huiskamper app. Na dit allemaal geregeld te hebben, bracht dit ons bij de financiering + benodigdheden.

Voor de financiering hebben wij contact gehad met Opzoomermee en de wijkmanager, alleen hier kwamen wij niet voor in aanmerking. Bij Opzoomermee was het probleem dat wij niet in de straat van het Huis van de Wijk Carnisse wonen + ze geven geen geld aan organisaties/stichtingen etc. Hierna hebben wij gekeken naar het bewonersinitiatief en handtekeningen verzameld, maar nadat wij gesproken hadden met de wijkmanager, raadde hij ons aan om de financiering hiervoor aan te vragen bij de “eigenaar” van DOCK omdat ons budget zo laag is.

Wij werken samen met een Rotterdamse bloemist uit Crooswijk, waar wij de plantjes willen gaan kopen en die met ons meedenkt over de inrichting. Wij hadden eerst de bloemenwinkel op Pleinweg benaderd, om zo het geld in de wijk te houden, maar zij waren te druk om met ons mee te denken hierover.

Wij hebben ook contact gehad met guerrillagardeners.nl om meer info en inzichten te krijgen over hoe je mensen betrekt bij zo’n project en hoe je Guerrilla Gardening het beste aan kan pakken

UITVOER 1 JUNI

Helaas is de uitvoer verplaatst na overleg met het Huis van de Wijk Carnisse. Dit betekent dat wij nog geen foto’s hebben van het uiteindelijke resultaat. Wel hebben wij before foto’s! De after foto’s posten wij na ons event, kom ze zeker even kijken als je benieuwd bent!!!!

                      

 

Hier zijn de tijdens en after foto’s:

  

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *