RUIS Rotterdam

RUIS Rotterdam

Live at
Lisa Hildebrand, Lisa Roodbeen, Stan Vonk, Tristan Debeus

Check ons live programma via Radio Worm at https://s2.radio.co/sde6c7b42e/listen !!!
Met o.a. FOMO soundsystem, Nomad En Vonk Vibes

Wij zijn Lisa Hildebrand, Lisa Roodbeen, Stan Vonk en Tristan Debeus. Op dit moment zitten we nog middenin de Covid-19 periode, met veel negatieve gevolgen van dien. Ook de evenementenbranche, kunst en cultuur sector en daarnaast jongeren/studenten hebben hier flink last van. Na een brainstorm sessie hebben wij het volgende vraagstuk bedacht:

Hoe kunnen wij met culturele bewustwording de negatieve gevolgen van corona op de kunst & cultuur scene in Rotterdam verlichten? 

Als uitwerking hiervan hebben wij een concept bedacht waarbij er een online omgeving wordt gecreëerd om toch de creativiteit aan te moedigen en creatievelingen te steunen in deze grauwe tijd. Dit is het hoofddoel en daarbij hoort een kader. Door middel van dit kader gaan wij op zoek naar toffe organisaties en personen om mee samen te werken. Op dit moment ligt de focus op vier verschillende interventies:
1. Interview video’s met creatieve personen uit omstreken Rotterdam, van ongeveer 10 minuten. Deze verschijnt op Youtube en zal zichtbaar worden op Instagram middels een IGTV.
2. Interviews met creatieve mensen die enigszins minder in het kader passen maar toch een toffe zijtak laten zien. Deze interviews zijn kort en voornamelijk tekstueel. Hierbij maakt onze video/foto editor een bewegend beeld.
3. Interviews met poppodia, clubs, ateliers, kortom organisaties. Focus ligt op het duidelijk maken van de gevolgen van corona op deze organisaties, deze posts laten een aantal choquerende beelden zien van de lege zalen/ruimtes.
4. Corona kunst: jonge, onbekende kunstenaren zijn gevraagd een corona kunstwerk te maken. Deze zal in een museumjasje gegoten worden (met bijschrift, galerij-vibes). De kunstenaren blijven zo lekker bezig, kunnen hun frustratie kwijt in het werk en van zich laten horen. Daarnaast is het een gratis promotie.

Ruis is hiermee extreem afhankelijk van stakeholders. Na een moeilijke start in semester 1 en een aantal aanpassingen, lopen de samenwerkingen nu hard binnen. Centraal staat het bereiken van een nog grotere groep mensen door het netwerk van elke stakeholder te benutten.

Impact
De impact gaat twee kanten op bij dit concept. Enerzijds biedt RUIS de jongvolwassenen die nu minder groei doormaken op sociaal en cultureel vlak, een online plek om vermaakt te worden en zich toch te ontwikkelen. Anderzijds geeft RUIS de kans aan Rotterdamse creatievelingen om van zich te laten horen over hoe corona voor hen was en wat hun dagvulling nu is. Deze impact speelt dus in op emotionele waarden en is lastig te meten. Het is natuurlijk mogelijk achteraf aan de geïnterviewde mogelijk om te vragen hoe diegene het vond om mee te doen. De jongeren kunnen eventueel een enquête invullen, wat korte vragen via Instagram of het kan kwantitatief gemeten worden door het aantal views of likes.

Propositie:

“RUIS helpt jongeren die geïnteresseerd zijn in de kunst en cultuursector, wie zich willen ontwikkelen op cultureel en sociaal vlak. Door een online omgeving te bieden waar deze groei ondanks corona voort kan zetten, met interessante niet-alledaagse organisaties in de spotlight.”

“RUIS helpt Rotterdamse creatievelingen in tijden van corona die hun stem willen laten horen door hen te belichten door middel van een interview of promotie

Interventies

De huidige interventies zijn:
1. Interviews op drie niveaus: ‘Groot (10 min, video)’, Foto met tekst en kleinere interviews.
2. Corona kunst

Toekomst plannen:
1. Merchandise
2. Live stream of (als corona het toelaat) evenement
3. ‘After movie’: samenvatting van Ruis’ operaties, eind van dit semester.

Rollen
Er is gekozen voor een rollenswitch. Om de vier weken wisselen de rollen (projectleider, notulist, communicatie en planner)

Samenwerkingen
Voor dit concept zijn samenwerkingen cruciaal, het succes hangt af van mensen die mee willen doen voor de interviews en de grootte van hun fanbase. Ook voor locatie, apparatuur en edits zijn we erg afhankelijk, belangrijk is om brutaal te zijn en te blijven vragen aan externe partijen voor hulp. Zoals vele andere organisaties van LEM2 is Thys één van onze stakeholders. Daarnaast zijn er een aantal anderen die mee doen waarvan het netwerk ook weer open ligt voor Ruis om te gebruiken.

Socials
Instagram: @RUISROTTERDAM
Youtube: Ruis Rotterdam (soon to come: eerste video!)
Mail: Ruisrotterdam@outlook.com