BLUE SPACE ROTTERDAM

BLUE SPACE ROTTERDAM

Live at https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19:meeting_MGQ1ODdjMGEtNWU5ZC00YmZiLWEwYzktNTBkNDQ4MzZmOWE4@thread.v2/0?context=%7B%22Tid%22:%22ca6fbace-7cba-4d53-8681-a06284f7ff46%22,%22Oid%22:%2220b6063f-d3e0-4e70-8a82-f0a90c5a8083%22%7D
Sofia de Graaf, Jay Groen, Karlijn Zijlema

Infopgrahic BLUE SPACE

Hoi! Wij zijn BLUE SPACE ROTTERDAM

BlueSpace is een organisatie die ontstaan is vanuit een passie en een verwondering. Vanuit een passie voor kunst en cultuur deden wij onderzoek naar de toegankelijkheid hiervan, waaruit bleek dat kunstenaars in deze tijd moeilijk aan een podium kunnen komen om hun werk te delen. Ook hebben wij onderzoek gedaan naar verschillende buurten en buurtbewoners waaruit bleek dat de buurtbewoners graag deelnemen aan initiatieven en willen delen wat zij nou graag terug zouden willen zien in hun buurt. Hier hebben zij vaak alleen de middelen niet voor, wat ook de reden is dat wij het belangrijk vinden om deze mensen te helpen en ook hun een stem te geven. Hiervoor zetten wij co-creatie in. Hieruit is dus een unieke combinatie ontstaan waarin wij niet 1 niet 2 maar 3 groepen met elkaar verbinden. Wij zien onszelf graag als de spreekbuis van de buurtbewoners en als een aanspreekpunt voor externe partijen, zoals makelaars en de gemeente.

In de infographic hierboven  (klik om te vergroten) kan je kort en bondig zien wie we zijn, wat we willen bereiken en op welke manier. Hieronder vindt je meer informatie over onze organisatie. Scroll helemaal naar onder voor onze socials.

 

Impact:

Wij als Blue Space Rotterdammers zorgen voor impact in de zin van awareness creëren. Wij zorgen ervoor dat leegstand weer tot leven komt. Dit doen wij door te kijken naar bepaalde buurten die dit graag willen opvullen met een programma. Zo kan dit weer opgepakt worden door verschillende mensen, zoals de samenwerkingspartners of buurtbewoners.

Positionering

Blue Space Rotterdam is een organisatie die niet alleen de spreekbuis is voor de buurtbewoners, maar is ook het aanspreekpunt voor betrokken business stakeholders. Dit geeft Blue Space Rotterdam een unieke positie in deze markt, waarin zij de aandacht trekken van beide partijen. Wij maken het proces voor beide partijen makkelijker. Met ons in de rol van tussenpersoon, zal de buurtbewoner eerder het initiatief nemen om een creatief programma op te zetten in een leeg pand. Naast dat zal de stad er meer opgevuld uitzien met een programma wat gewild is. Deze unieke positie ontstaat doordat Blue Space niet één, niet twee, maar drie groepen samen brengt. Tevens geven onze waarden een extra boost aan de positie. Wij presenteren ons in de markt als een organisatie die staat voor samenkomst en ontspanning, terwijl er ook aandacht wordt besteed aan een educatief en cultureel aspect. Dit is een unieke combinatie in de markt waarin wij onszelf bevinden.

 

Waarden

Belangrijke waarden binnen de organisatie:

  • Samenhorigheid
  • Eerlijkheid
  • Vertrouwen
  • Doelgerichtheid
  • Plezier

Belangrijke waarden die we willen uitdragen:

  • Samenhorigheid
  • Samenkomst
  • Originaliteit
  • Creativiteit
  • Authenticiteit
  • Beleving

Stakeholderanalyse:

View post on imgur.com

Eerste interventie 

Wij willen graag interactie met onze doelgroep. Hiervoor gebruiken wij co-creatie om bij de buurtbewoners te peilen, wat zij nou eigenlijk nodig hebben en missen in hun buurt. Co-creatie is voor ons belangrijk, omdat de inzichten die wij eruit verkrijgen, erg relevant zijn voor onze uiteindelijke uitvoer.

Voor dat wij met zijn alle de straat op gaan, doen wij eerst field- en deskresearch. Hierdoor vinden wij uit een geschikt pand wat voldoet aan de eisen voor de interventie. Uiteindelijk kwamen wij hierdoor uit bij een pand aan de Hoogstraat in Rotterdam. Op school hebben wij een poster ontwikkeld om de interventie uit te voeren. Deze hebben wij uitgeprint en op het pand geplakt.

Vervolgens hebben wij passerende mensen aangesproken. Na uit te leggen wie wij zijn, stelde wij tijdens het gesprek de volgende vragen:

  • Komt u uit de buurt?
  • Als u kon kiezen wat er in dit lege pand zou komen, wat zou u dan kiezen?
  • Wat mist u hier in de buurt en wat moet er toegevoegd worden?

De uitkomsten van de mensen schreven wij dan op de poster op het raam, zodat iedereen het kon zien. Hierom hebben we de poster ook laten hangen. Zo kunnen mensen eventueel op eigen initiatief aanvullen, of kijken naar wat buurtbewoners missen en hier misschien iets mee doen.

Uiteindelijk hebben wij een aantal buurtbewoners gesproken. Samen met hun kwamen wij tot de volgende conclusies. In de buurt mist de buurtbewoner… zij zouden willen dat in het leggen pad in hun buurt een: open atelier, studieplek en/of flexwerkplek was.

Tweede interventie

Onze tweede interventie was een online pubquiz in Middelland. De pubquiz was georganiseerd in het Wijkpaleis van Middelland, waaronder ook een samenwerking met Rozemarijn van Borrel BV en Ondine een lokale kunstenaar gevestigd in het Wijkpaleis zelf. De pubquiz “Voor de wijk, met de wijk” zorgde voor samenkomst en interactie onder de buurtbewoners. Hoe goed ken jij jouw wijk nou echt? De pubquiz was gebaseerd op 4 thema’s namelijk: Muziek, Kunst, Leegstand en Showbizz. Het ging hier om 20 vragen en dat allemaal over de wijk!

Laatste interventie

Als laatste interventie heeft Blue Space Rotterdam een kunstwandeling georganiseerd die elke buurtbewoner kan lopen. De bedoeling is dat je onze uitgestippelde route loopt en stil staat bij verschillende objecten. Zo komen de kunstwerken aan het licht en krijg je de nodige informatie over het kunstwerk. Nu hebben wij voor jullie een online kunstwandeling georganiseerd over de wijk die wij hebben bezocht en onderzocht! Deze zal ook uitgevoerd worden in de showcase!

<iframe width=”560″ height=”315″ src=”https://www.artsteps.com/embed/60aca666cf114da5c2c898bf/560/315″ frameborder=”0″ allowfullscreen></iframe>

 

Socials:

  • Website: https://bluespacerotterdam.jouwweb.nl
  • E-mail: bluespacerotterdam@gmail.com
  • https://www.instagram.com/bluespacerotterdam/
  • Contact? DM ons!