Kappie

Kappie

Live at https://www.instagram.com/kappie_rotterdam/
Milou de Man, Iris Pauwe, Jasper Brinkhof, Frank Libregts

WIJ ZIJN KAPPIE.

Wij zijn vier studenten van de Willem de Kooning Academie in Rotterdam.
Wij zijn vier studenten die het opviel hoeveel mondmaskers er wel niet belanden in de stad en het milieu.
Wij zijn vier studenten die zich ergeren aan het nieuwe afvalprobleem dat de pandemie met zich mee brengt.
Wij zijn vier studenten die hier verandering in willen brengen.

De mondkapjes vervuiling van de stad is iets wat ons als stadsbewoners opviel. Wij ervaarden dat er steeds meer covid-afval op straat belandde en hier stoorden wij ons aan. Dit heeft natuurlijk een negatieve impact op het stadsmilieu en het straatbeeld. Dat vinden wij zonde van ons mooie Rotterdam! Daarom gingen wij op onderzoek uit naar de relevantie en mogelijke oplossing van dit probleem. Tijdens ons onderzoek naar dit onderwerp stuitte wij al snel op de milieulast die de covid-19 crisis met zich mee bracht. We zijn de stad ingetrokken in teams van twee en hebben zoveel mogelijk mondkapjes verzameld die rondzwierven door de stad. In nog geen twee uur tijd verzamelden wij meer dan 120 mondkapjes in verschillende delen van de stad. Deze fieldresearch was de doorslaggevende factor dat wij dit probleem aan moeten gaan pakken.

Zelf waren we best verbaasd over de hoeveelheid mondkapjes die we verzameld hebben in een korte tijd. Zo kwam bij ons de vraag naar boven: “hoe brengen wij over op de doelgroep dat dit probleem speelt in hun stad?” Na een brainstormsessie kwamen we al snel op het antwoord: FOTOGRAFIE. Een foto zegt namelijk meer dan 1000 woorden. Voor het maken van de foto’s zochten wij toonaangevende plekken in de stad. Wij vonden het belangrijk dat deze plekken herkenbaar waren voor onze doelgroep  en waar wij ook veel covid-afval aan hebben aangetroffen tijdens onze fieldresearch. Doormiddel van deze afbeeldingen willen wij laten zien wat voor impact het heeft wanneer er zoveel covid-afval in het stadsmilieu terechtkomt.

Onze eerste sprint, werd aardig verhinderd door de weersomstandigheden, dus deze moesten wij helaas cancelen voordat we reactie konden krijgen van onze doelgroep. Wat we wel hebben opgepikt van de eerste sprint is dat we een uitgebreidere versie moesten houden bij onze einduitvoering.  Want alleen een prullenbak en ezel is niet voldoende volgens onze standaarden. Nu gaan we op naar de einduitvoering!

Op zaterdag 30 januari heeft de einduitvoer van Kappie plaatsgevonden in samenwerking met de Gemeente. Vanuit het onderzoek is Kappie naar Rotterdam Noord vetrokken. In Rotterdam Noord zijn namelijk vele mondkapjes op straat gevonden. Kappie is gaan staan bij het Eudokiaplein. Dit is een drukbezochte plaats waar de kans groot was om vele mensen aan te spreken, echter was dit lastiger dan wij gedacht hadden. Het contact met de doelgroep was erg stroef. De doelgroep was afstandelijk en weinig tot niet geïnteresseerd in ons project. Dit was voor ons een goede reden om op een nieuwe locatie te gaan staan. Ook deze locatie is gekozen vanuit het onderzoek, namelijk Rotterdam Centraal.

We merkte al snel dat de doelgroep hier toegankelijk en oprecht geïnteresseerd was in ons project. Kappie had dus de juiste locatie gevonden om ons project daadwerkelijk over te brengen aan de doelgroep. In totaal heeft Kappie zo’n 150 herbruikbare mondkapjes weten uit te delen en heeft Kappie ongeveer 80 wegwerpmondkapjes weten te verzamelen. We hebben de wegwerpmondkapjes gedeponeerd bij het plastic afval.

Wij zien Kappie als een geslaagd project. We hebben op één dag met steun van de gemeente vele Rotterdammers weten te bereiken. We hebben ervoor gezorgd dat er minder mondkapjes in het stadsmilieu terecht zijn gekomen. Kappie heeft zo’n 150 Rotterdammers weten te voorzien van een milieuvriendelijk mondkapje.  “Dus de Rotterdammert pleurt dat Kappie nou in t Prullebakkie”.

Vraagstuk

Hoe maken we Rotterdammers bewust van de milieulast die wegwerpbare mondkapjes met zich mee brengen?

Mondkappie

Mondkappie. Het initiatief om Rotterdammers bewust te maken van de milieulast die wegwerpbare mondkapjes met zich meebrengen.

Omschrijving

Wij willen de stadsbewoners een substituut bieden voor de wegwerpbare mondkapjes. Wij hebben zelf sprekende afbeeldingen geschoten in de stad. Deze stellen wij tentoon op locaties waar een relatief hoge doorstroom van mensen is en waar volgens onze research veel vervuiling is van wegwerpbare mondkapjes. Het idee is om de aandacht van de mensen te trekken doormiddel van de afbeelding. Waarna de voorbijganger zijn of haar wegwerpbare mondkapje in kan leveren in ruil voor een wasbaar / recyclebaar mondkapje. Wij zorgen ervoor dat de mondkapjes niet in het milieu terecht komen.

Doelstelling, doel, einddoel

De doelstelling is om Rotterdammers bewust te maken van de milieulast die wegwerpbare mondkapjes met zich mee brengen. Ook willen wij een direct substituut aanbieden om ons einddoel te bereiken: minder mondkapjes in het milieu en een schoner straatbeeld.

Mogelijkheid, kans

We hebben de mogelijkheid om Rotterdammers bewust na te laten denken over het milieu in de stad. Ook hebben we de mogelijkheid om het milieu op te schonen doormiddel van een kleine interventie.

Oplossing

Voor ons ligt de oplossing om zoveel mogelijk Rotterdammers op één dag te voorzien van een wasbaar / recyclebaar mondkapje en het verzamelen van de wegwerpbare mondkapjes. Wij willen de Rotterdammers aantrekken en stil laten staan door zelf geschoten beelden in de stad. Een foto zegt nu eenmaal meer dan 1000 woorden.

Samenwerkingspartner

Met onze ideeën hebben wij meerdere Rotterdamse instanties benaderd en helaas niet met heel veel succes. Een organisatie was wel enthousiast en wilde ons graag helpen in het project. Dit was gemeente Rotterdam. Zij hebben ons gesteund in de budgettering, we hebben overlegd met stadsbeheer over de opties die we hebben en daarnaast zijn we nog het gesprek aangegaan met de communicatieve afdeling van de gemeente om ons bereik te vergroten. Een succesvolle samenwerking in ons opzicht en een waardevolle partner in het project.