Delen is key!

Delen is key!

Live at

Sharing is caring! Veelvuldig vliegt deze uitdrukking over het internet. Het delen werkt niet alleen om meer mensen te betrekken of aandacht te vragen voor een goed doel. Ook voor het ontwikkelen van projecten is het delen van informatie een belangrijk ingrediënt. Alle studenten zeggen hetzelfde. Delen is key!

Als je deelt, krijg je meer inzichten!

Jodie

Blijf praten over wat je denkt, wat je vindt en wat je ideeën zijn. Jodie heeft dit echt meegenomen vanuit het project naar haar stage. Bij projectgroep Plaza Cultura was iedereen lekker bezig met eigen dingen uitzoeken en bedenken, elk een beetje op zijn eigen eilandje. Dat is wel leuk, maar het levert meer op als je deelt. Nieuwe inzichten bijvoorbeeld, of dat alle ideeën tezamen een groter geheel vormen. Terugkijkend op het proces bij het lab, hadden ze dat meer bij project kunnen doen.

Geef meer structuur aan het delen

Eline

Video: showcase Jezelf op Zuid.

 

Het delen in de klas is belangrijk en fijn, vindt Eline. Je leert van elkaar en bent op de hoogte waar iedereen mee bezig is. Alle groepen hebben een ander proces en een andere werkwijze. Soms werd er onderling tussen groepen gedeeld, in een soort speeddate. Deze zorgde altijd voor nieuwe input. Maar met de héle klas delen was niet altijd even vruchtbaar. Misschien dat een structuur helpt het minder vrijblijvend te maken, suggereert Eline. Bijvoorbeeld door op gezette tijden in het programma een minipresentatie voor te bereiden voor de hele groep waarin de andere studenten een duidelijke rol hebben. Of in kleinere groepen te delen, zoals bij stage van jaar 3. In een sessie van 8 – 10 studenten wordt besproken wat iedereen de afgelopen periode heeft gedaan. Hoe heeft ieder het  aangepakt en waar wordt tegenaan gelopen? Iedereen geeft elkaar goede tips en stelt vragen.

Intensief sparren is een meerwaarde

Merel

In het lab zijn veel momenten ingericht om te delen. Voor Merel werkt dit heel fijn. Het is echt een meerwaarde van het lab om zo intensief met elkaar te praten en te sparren. Zowel in de één op één sessies met begeleidende docenten, als in de onderlinge uitwisseling met andere groepen. Het levert meer kennis op en het geeft vertrouwen. Een andere mooie manier is samen aan de slag te gaan met een opdracht. Het delen van de ervaring en de verschillende manieren van kijken, geven een waaier aan ideeën. Een van de opdrachten is Merel daardoor echt bijgebleven: The ‘Eye Level Game’ van STIPO. Met de groep werd de Hilledijk vanuit verschillende perspectieven in kaart gebracht: de gebruikers van de straat, de invulling van de buitenruimte, de karakteristieken van de straat. Deze opdracht dwong de groep om totaal anders naar de omgeving te kijken en meer te verdiepen door de intensiteit van het samen ontdekken.

Delen is ook contact maken

Maarten Jan

Delen is veel luisteren en samen delen in een leer community is te gek, vindt Maarten Jan. Student en docent wisselen uit en leren van of zijn verrast door de vondsten van de ander. Hij leest veel, ziet veel dingen of komt dingen tegen. Vaak denkt hij dan: “Oh, dat is echt iets voor die persoon”. Met een leuk berichtje waarom het interessant is, deelt hij zijn vondsten. Dan is het niet alleen delen, maar ook contact maken.

 

Video: eerste Showcase in Fenixloods.

 

Gedurende het hele jaar zijn er een aantal momenten ingericht om de projecten te delen met de andere klassen en met de buitenwereld. Deze momenten zijn echt fijn om naar toe te werken, zegt Richard van Zuiderwind. Het geeft houvast en extra motivatie om een toffe presentatie te maken. De setting zorgt voor het gesprek over het proces en het project. Dat was zichtbaar bij de eerste showcase in de Fenix loods, waar alle prototypes te zien waren. Zo’n middag legt de lat hoger en hier mag wel meer de nadruk opkomen.

Je zet je doel op scherp als je het aan een ander moet vertellen.

Eline

Hoe stap je met het project de wereld in? Is de boodschap helder en is er een duidelijke business case? Tijdens een zogeheten Dragon’s den, pitchte alle groepen hun project en kregen zij feedback van professionals. Zo’n middag werkt goed om het eigen project op scherp te zetten, maar ook om te leren van de pitches en feedback van andere groepen. Dit geeft vertrouwen om echt de wereld in te stappen.

 

Leisure Showcase Festival opening op Zoom.

 

Het laatste showcase festival moest door corona digitaal. Toch kijken de studenten terug op een geslaagd Leisure Showcase Festival. Het was tof om te zien dat alle groepen van jaar 2 via verschillende kanalen hun programma’s lieten zien en horen. Het publiek kon van het ene kanaal naar het andere kanaal ‘lopen’. Uiteindelijk waren er zo’n 100 bezoekers die deelnamen, via zoom, insta live of teams. De reacties waren goed. Toch zien we elkaar liever live, mijmeren Tom en Richard: “Wat nu als we in een grote loods het showcase festival organiseren, zo tegen het einde van de middag richting de avond. Rond borreltijd is er voldoende mogelijkheid om te netwerken en alle showcases te bekijken. Langzaam loopt het showcase festival over in een grote party om samen de zomervakantie in te luiden”.

 

Video: showcase ZUIDERWIND

 

Delen is echt key! Als het aan de studenten ligt, wordt nog meer gedeeld in grote en kleinere groepen, zijn de werkvormen verschillend en wordt er gewerkt met een duidelijk doel. Misschien is er meer ruimte om klassikaal de wijk te verkennen of samen events te bezoeken, zoals de talkshow. Echt welkom is bovendien het delen van inspirerende initiatieven, projecten of eigenaardige theorieën. Bijvoorbeeld in een app. Zo activeer je het brein anders en dat motiveert om er in te duiken, aldus Richard.

Presenteer jullie concept in 1 minuut

Het is best lastig om in een korte en krachtige manier een concept uit te leggen aan iemand die jullie nog niet kent.
En live jouw concept uitleggen, is toch anders dan digitaal.

 

Video: pitch UNDRGRND.

  1. Maak per teamlid een korte videoboodschap waarin je uitlegt wat je concept is.
  2. Bekijk elkaars video en wees kritisch. Komt de boodschap over?
  3. Maak met elkaar de allerbeste tweede versie op basis van alle kritische input, kies de beste vorm en voor wie?
    Bijvoorbeeld aan potentiële geldschieters, nieuwe samenwerkingspartners, een specifieke doelgroep. En bepaal hoe je dit naar buiten brengt.
  4. Via  een videoboodschap op jullie Instagram, of kies je ervoor het script te gebruiken bij een videogesprek, of maak je er een storie-vorm van voor op Facebook of Instagram of gebruik je whatsapp als kanaal of ……..
    Verspreid je beste versie