The Subtype Club

The Subtype Club

Live at https://thesubtypeclub.myportfolio.com
Lynese Lopes, Kris Bogers, Milaina Dos Reis Monteiro, Nicoline de Mooij

‘THE SUBTYPE CLUB’

 

Hierboven kan je lezen wat het woordje ‘Subtype’ in onze organisatie betekent en inhoudt, namelijk dat we onze stereotyperende beelden en vooroordelen over elkaar meer kunnen loslaten omdat we allemaal onze eigen subtype zijn. ‘The Subtype Club’ bestaat uit 4 verschillende subtypes/teamleden.

Milaina Dos Reis Monteiro
Nicoline de Mooij
Kris Bogers
Lynese Lopes

 

 

The Subtype Club

AANLEIDING

De aanleiding voor het ontstaan van The Subtype Club is dat we als projectgroep merkten dat stereotyperingen om ons heen ontzettend vaak voorkwamen en nog steeds voorkomen. Op een manier die niet altijd leuk is en waarop mensen geen ultieme vrijheid ervaren om zichzelf te zijn. Heel veel initiatieven spelen in op dit thema, maar waarom blijft dit onderwerp dan zo’n ongrijpbaar iets en waarom vinden we het zo moeilijk om hierover te praten? Wat kunnen wij als organisatie anders doen? Zo zijn we na onderzoek op het concept gekomen om ons op de eerste plaats op sociaal contact te richten. Stereotyperende beelden en vooroordelen ontstaan vaak wanneer je wel een beeld hebt van iets of iemand, maar diegene niet kent.

Het leren kennen van nieuwe mensen is heel leuk, maar soms ook moeilijk. Jongeren geven aan behoefte te hebben aan meer sociale contacten, maar weten simpelweg niet hoe, waar, wanneer enz. Wij hebben daarom ‘The Subtype Club’ opgericht, een organisatie die jongeren verbindt en bewust maakt van vooroordelen over elkaar en anderen. Door sociaal contact met het onderwerp inclusiviteit te combineren, maken we van het onderwerp iets leuks en iets waar we met zijn allen over kunnen leren. Iedereen krijgt weleens te amen met stereotyperingen en vooroordelen, maar hoe kunnen we dat dan doorbreken? Nou, samen! En dat doen we door middel van ‘The Subtype Club’.

 

INCLUSIVITEIT & DIVERSITEIT

The Subtype Club richt zich op het vraagstuk hoe we inclusiviteit en diversiteit onder jongeren kunnen bevorderen. Deze onderwerpen spelen een steeds grotere en belangrijkere rol in onze samenleving.  Specifiek betekent dit voor The Subtype Club:

“Hoe kunnen we ervoor zorgen dat jongeren zichzelf kunnen zijn en zich bewust worden van vooroordelen over elkaar en anderen?”

We maken jongeren bewust van vooroordelen over elkaar en anderen door middel van onze social events en door middel van het ‘Subtype Club’ spel, maar waarom hebben we hiervoor gekozen? Dat maken we duidelijk in onze missie en visie.

MISSIE & VISIE

Onze missie is om jongeren te verbinden en bewust te maken van vooroordelen over elkaar en anderen. The Subtype Club zorgt er voor dat jongeren meer zichzelf kunnen zijn. We geven ze de kans om nieuwe mensen te leren kennen, uit hun comfort zone te treden en nieuwe mensen zich te laten verbazen. Op die manier geven we jongeren die zich niet gehoord of gezien voelen een podium en verbreden we onze stereotyperende beelden over elkaar.

Onze visie is dat we sociaal contact kunnen inzetten om inclusiviteit in de samenleving en voornamelijk onder jongeren te verbeteren/bevorderen. Dit is de reden dat wij door middel van sociaal contact jongeren willen inspireren om hun stereotyperende beelden en vooroordelen over elkaar en anderen te verbreden waardoor er meer begrip voor de medemens zal ontstaan.

WELKE POSITIE NEMEN WIJ IN

Het vraagstuk waar we de komende weken mee aan de slag zijn gegaan was “Hoe kunnen we ervoor zorgen dat jongeren zichzelf kunnen zijn en zich bewust worden van vooroordelen over elkaar en anderen?” In term 2.2. merkte wij dat sociaal contact een belangrijk aspect was voor ons als organisatie om te werken aan community building!

Sociaal contact centraal zetten was voor ons de manier om te werk te gaan. En vanuit die waarde zijn we verder gaan programmeren en uitvoeren. Omdat wij zagen dat doordat jongeren met elkaar in gesprek gingen vooroordelen en misvattingen wegvielen. Tegelijk wilde we heel erg het gevoel uitstralen dat we voor iedereen zijn. Niet iedereen was onze doelgroep maar we waren dus wel voor eenieder.

DOELEN & IMPACT

Wat wilde wij bereiken? Ons doel was om mensen hun horizon te verbreden. Wij wilde niemand de les lezen met wat goed of fout is. Maar dat mensen informatie geven en met elkaar in gesprek gaan zodat ze hun eigen meningen konden vormen maar wel op basis van een realistisch beeld. Daarnaast was een van onze doelen om een community op te bouwen! Wat ook zeker is gelukt, hieruit is ook onze merchandise ontstaan. Waarmee wij winst hebben gemaakt wat we weer in ons project konden stoppen. Wat ervoor heeft gezorgd dat we onze financiële doelen ook behaald hadden. Het was namelijk al vanaf het begin vrij duidelijk dat we geen stichting wilde zijn. We wilde een maatschappelijk doel hebben maar ook geld verdienen. De merchandise was een mooie manier om dit te realiseren.

IMG_8230

Maar wat is de uiteindelijke impact voor ons geweest en voor onze doelgroep? Door een van onze laatste uitvoeringen “The Subtype Club Game” hebben wij denk ik echt het verschil gemaakt. Dit is een spel waar verschillende vragen opstaan die je op 3 verschillende manieren kunt spelen. Ook het spel hebben wij volop verkocht waar we erg trots op zijn. Zo zijn we ook een samenwerking aangegaan met de Centrale Bibliotheek in Rotterdam die het spel nu nog steeds spelen op hun jongerenvloer. Het spel doet namelijk wat wij wilde bereiken, zorgen dat mensen met elkaar in gesprek raken! Daarnaast hebben we online en offline een kleine community weten op te bouwen. Waarin we onze doelgroep proberen te inspireren, waarin we ze samenbrengen en waarin ze kennis kunnen delen met elkaar! Met als doel: minder vooroordelen en stereotyperingen over elkaar.

 

SAMENWERKINGSPARTNERS

Voor The Subtype Club zijn wij mooie en waardevolle samenwerkingen aangegaan waar we veel van hebben geleerd! Zoals we al benoemd hadden is De Centrale Bibliotheek een belangrijke partner voor ons geweest. Een deel van onze doelgroep bevond zich hier ook al! Waardoor onze uitvoeringen met hen erg goed zijn verlopen. Daarnaast hebben we ook samengewerkt met Radar een organisatie die zich bezig houd met het geven van workshops om mensen bewuster te maken over vooroordelen. Zij hebben ons ook inspiratie gegeven voor het opzetten van ons spel! Om ook binnen de omgeving van onze doelgroep te blijven kijken hebben we samengewerkt met Cesant. Een horeca en cateringgroep in de kantine van het WDKA. Hier hebben we een kleine uitvoering gehad waar we beelden tentoon hebben gesteld van een van onze fotoshoot’s.

 

WAT NU

Wat nu met The Subtype Club
Voor nu zetten we de organisatie even op hold.
The Subtype Club zouden we makkelijk weer op kunnen pakken als we dat willen. Wel willen we contact houden met onze stakeholders en onze community. We houden onze Instagram en zijn van plan af en toe te posten zodat we geen “spook” account krijgen. We zijn wel allemaal erg gepassioneerd over The Subtype Club. En als we het oppakken zouden we dit ook op de juiste manier willen doen! En er ook echt genoeg tijd insteken.

IMG_7901IMG_7901

EXPOSITIE cesant