ACHTERBAN – COMBINING ARTS

ACHTERBAN – COMBINING ARTS

Live at https://www.instagram.com/achterban_rotterdam/?hl=nl
Chris O'Riordan, Roeland Bouwman, Ted Nagelkerken, Thom Kroese

Introductie en vraagstuk

Vraagstuk

“Op welke manier kunnen wij de club/muziekcultuur met verschillende kunstuitingen combineren zodat ze elkaar niet overlappen maar juist versterken?”

Dit is het vraagstuk waar we ons dit jaar in hebben verdiept. we hebben verschillende vormen van events meegemaakt waarin organisatoren niet alleen bezig zijn met het geven van een feest met toffe artiesten, maar zich juist heel erg bezighouden met de waardecreatie van een event. In de tijd van te veel aanbod op de markt moet je er als organisatie bovenuit steken op een bepaalde manier. Hierdoor kun je als organisatie een following creëren met trouwe bezoekers die komen voor het unieke concept van je event. Dit hebben we ook zeker ervaren in bijvoorbeeld het nachtleven. Rotterdamse club Bar had bijvoorbeeld enorm veel feesten met een concept wat heel eigen was. Toen Ted deze club bezocht ging er een wereld voor hem open. Het feest bestond niet alleen uit goede dj’s maar er was veel meer dan dat, Live performance art, kunstenaars en lichtinstallaties. Het publiek op deze feesten was enorm gemixt, maar ondanks dat had je veel mensen die je bijna elk weekend daar tegenkwam. Sindsdien heb ik me altijd al geïnteresseerd in het combineren van verschillende kunstvormen waardoor ze elkaar versterken daarnaast hadden Chris, Roeland en Thom ook al vergelijkbare ideeën waardoor het al makkelijk was om er een concept van te maken.

 

Missie en visie

Visie 

“Achterban is een organisatie die op een actieve manier beeldende kunst wil fuseren met de nachtelijke ervaring. Door deze twee werelden dichter bij elkaar te brengen creëert Achterban een kleurrijk geheel die alle zintuigen doen prikkelen.” 

Missie 

“Achterban is continu op zoek naar de perfecte combinaties van beeldende kunst en muziek in samenhang met unieke locaties, dit wordt gerealiseerd door samen te werken met verschillende creators en artiesten.” 

 

Doelstellingen en impact

Wat wil ACHTERBAN bereiken?

ACHTERBAN is een organisatie die zich richt op het geven van events. Met deze events proberen wij in samenwerking met collectieven/creatievelingen/kunstenaars avonden/dagen te creëren waarin de grens tussen kunst en muziek wordt doorbroken. Het vraagstuk waar wij ons nu dan ook mee bezig en onze doelen luidt; “Op welke manier kunnen wij de club/muziekcultuur met verschillende kunstuitingen combineren zodat ze elkaar niet overlappen maar juist versterken.” Wij merken namelijk dat veel organisaties wel experimenteren met bijvoorbeeld installaties en/of performance tijdens een clubnacht of muziek event, maar dat vaak toch de dj/band dominant is en het kunstaspect wegvalt. ACHTERBAN is continu op zoek naar de perfecte combinatie tussen kunst en muziek op de dansvloer. Dit wordt gerealiseerd door samen te werken met verschillende creators en artiesten.

Wij willen als ACHTERBAN een hechte community opzetten met zowel artiesten als bezoekers die graag meewerken aan onze projecten en hier ook inspraak op hebben. Door deze communicatie kunnen wij betere inzichten krijgen en nog betere events organiseren.

Al met al willen wij als organisatie iets neerzetten wat meerwaarde heeft voor zowel bezoekers als artiesten en zo gezamenlijke onvergetelijke momenten creëren die goed mee kunnen zowel in de Rotterdamse clubcultuur als kunst cultuur. Wij willen een impact maken op de club en kunst cultuur door onze evenementen.

 

Wat hebben wij nu bereikt? 

ACHTERBAN heeft na ongeveer 8 maanden enorm veel bereikt, van een groepsnaam tot aan de nieuwe komende editie in ‘The Grey Space In The middle’ in Den Haag. Wij zijn de hele tijd bij onze missie, visie en doelstellingen gebleven. Wij wilde op een actieve manier beeldende kunst fuseren met een nachtelijke ervaring tot een kleurrijk geheel dat alle zintuigen doet prikkelen. 16 April hebben wij dit waargemaakt in club WORM in Rotterdam. Het was een succesvol event en de reacties waren onwijs goed. De artiesten wilde vaker met ons samenwerken, WORM medewerkers waren verbaast en vonden ons uitzonderlijk goed met onze wijze van doen en laten, en het publiek vond ons innovatief en wilde zo snel mogelijk een nieuwe ACHTERBAN party. Dit is precies wat we wilde en een kleine droom die uitkwam. Onze missie was continu op zoek gaan naar de perfecte combinaties van beeldende kunst en muziek op de dansvloer, en dit te doen met verschillende creators en artiesten. Dit hebben wij zeker gedaan door bijvoorbeeld artiesten zoals Jane Bergkotte, studio Robine, Umbra en Andrea samen te voegen in 1 ruimte waardoor de verschillende kunsten in elkaar fuseerde en voor een avond hebben gezorgd die impact heeft gehad op de Rotterdamse kunst en clubcultuur. Wij merken dat wij met dit feest al een kleine community hebben opgebouwd. Iedereen was enthousiast voor het volgende event en wilde dat alles behalve missen. Wij hebben ook met deze community contact gehad over wat beter kon en wat goed was. Hierdoor hebben we een goede co-creatie met ons publiek en andere belanghebbende en stakeholders. Hierdoor kunnen we nog beter uitzoeken met welke creators en artiesten we mee willen samenwerken voor volgende ACHTERBAN events. Dit was ook een doelstelling van ons om zo’n samenwerking te hebben met iedereen buiten onze organisatie. Ons volgende feest is in Augustus en kunnen niet wachten om weer een bijzondere avond, samen met het publiek en het programma neer te zetten. Wij hebben mensen nieuwsgierig gemaakt en laten zien dat kunst en het uitgaansleven zeker wel samen gecombineerd kan worden, dit is altijd ons hoofddoel geweest!

 

Vormgeving en communicatie

Al onze visuele communicatie ontwerpen en maken wij in samen werken met Noa Roomer, een Vormgeefster uit Rotterdam. Het creatieve proces doen wij samen maar de uitwerking en het perfectionaliseren doet Noa. Wij zijn erg blij met deze samenwerking, zonder haar hadden wij geen huisstijl en hadden wij ongetwijfeld een minder professionele uitstraling.

Logo

Het logo heeft een modern design, dit verwijst naar de vooruitstrevendheid en het experimentele karakter van de organisatie. De verticale lijnen verwijzen naar de individuen die samen de achterban vormen.

Poster en totstandkoming huisstijl 

Voor de poster van ons eerste event bij WORM, kwamen wij op het idee om hetzelfde concept als bij het logo toe te passen. Hieruit ontstond ook onze huisstijl. Het idee van de verticale lijnen blijft hierin de rode draad. We zijn steeds op zoek naar de balans tussen moderniteit en creativiteit. 

Externe communicatie en Beleid

Doordat wij een creatieve organisatie zijn proberen wij ook creatief en informeel te communiceren met onze doelgroep. Een deel van onze doelgroep is niet Nederlandstalig, hierdoor hebben wij gekozen om onze communicatie richting de doelgroep Engelstalig te doen. Het grootste deel van deze communicatie vindt plaats via social media. Onze manier van communiceren is te beschrijven als: Laagdrempelig, Humoristisch en Duidelijk.

Wij als organisatie hanteren ook een beleid tijdens onze events om er voor te zorgen de kwaliteit van de belevenis te bevorderen en zo een fijne en veilige uitgaan ervaring voor de bezoeker te waarborgen. Dit beleid posten wij online op de dag van het event, ook printen wij deze uit en wordt op meerdere plekken in de club opgehangen. Hieronder is het beleid van onze avond bij WORM te zien.

 

Belangrijke interventies en events

ACHTERBAN X New Natanson

Nieuw Natanson organiseert elk jaar een kunstbeurs rond december. Tijdens deze kunstbeurs wordt er gedurende een heel weekend lang kunst verkocht door verschillende kunstenaars vanuit heel het land. Dit zijn Kunstenaars die horen bij het collectief maar er exposeren ook artiesten die komen op uitnodiging. Op de beurs worden voornamelijk kleinere werken verkocht zodat de drempel lager wordt om te kopen en ook jongere kunstliefhebbers kunst kunnen kopen. Wij zijn via via in contact gekomen met een van de initiatiefnemers en hebben een plan geschreven voor een samenwerking!

Achterban verzorgde zondag 28 november,2021 de opening van deze beurs! Wij verzorgden voor de avond het muzikale aspect en cureerde 2 ruimtes. Dit deden wij in samenwerking met de Rotterdamse kunstenaars Jane Bergkotte en Jolande Venema. 

Jane exposeerde een audiovisuele installatie over dromen en Jolande exposeerde haar afstudeerproject waarin ze wetenschappelijke data over de smeltende noordpool op een artistieke wijze visueel maakte.  

Voor ons was dit een hele vette mogelijkheid om voor het eerst ons concept uit te testen maar ook om andere kennis te laten maken met ACHTERBAN. 

Hier een video van de installatie van Jane Bergkotte (FOMO)

IMG_2613

ACHTERBAN @ WORM

Op 16 April organiseerde wij als ACHTERBAN onze eerste clubnacht, deze vond plaats in de fantastische Worm, in Rotterdam. Het evenement vond plaats op zaterdagnacht en wouden voor dit event dus ook echt een dans- en club georiënteerd programma neerzetten. Wel staat achterban natuurlijk wel voor het samenbrengen van verschillende kunsten, dat was dan ook zeker terug te zien in de rest van de programmering. Wij houden ons aan zelf gestelde richtlijnen binnen zowel de muziek als kunst programmering. 

 

Muziek programma

Het programma bestaat uit live acts en dj-sets. NOA trapte de avond af met een bijzondere set gevuld met 90’s electronics, experimentelere breaks en sferische house, hierna werd het stokje overgedragen aan Pelgrim, die het prachtig overnam en veel uitstapjes maakte naar UK garage en andere weird electronics. om 01:00 startte de live act van UMBRA, dit was de headliner. Het was een bijzonder moment wanneer Nikos en Mark begonnen, de hele zaal was stil en wachten gespannen af wat er achter het doek zou gaan gebeuren. UMBRA deed een bijzondere audiovisuele show waarbij alleen het (gemanipuleerde) silhouet van Nikos zichtbaar was. Na de live act bracht Ted (Tjetjoebetja) samen met Kim (Kimmah) een hele nieuwe lading in de zaal. Zij speelde een uur lang vol passie een harde ghetto-tech en electro set. Waarna Andrea (Arrocha) hier perfect op aansluit en een uur lang afsloot met dreamy breaks en rollende electro platen. 

Bijna het gehele programma bestaat uit opkomend lokaal talent, op Pelgrim na, die uit Tilburg kwam. Lokaal programmeren is ook een van de richtlijnen die wij aanhouden. 

Kunst programma

Ook voor het kunstprogramma kijken wij vooral naar artiesten binnen de stad zelf. De kunst die wij willen programmeren kan heel verschillend zijn. Denk ook visuele kunst, beeldende kunst, interactieve installaties en performance art. Voor deze avond gingen wij een samenwerking aan met verschillende kunstenaars uit Rotterdam. Voor een visuele 3d show was Jane Bergkotte (wederom een WDKA alumni) verantwoordelijk. Dit ging perfect in combinatie met het prachtige werk van Mikal Brejaart, die een 9 meter lang doek geschilderde en aan het plafond hing. Verder maakte Amdé een live schilderij midden in de zaal, wat ook voor veel aandacht zorgde.  

Wij hoopte een samensmelting van alle kunsten te vormen. Dit is super goed gelukt, en hebben hier super veel positieve reacties op gekregen. Dit event is voor ons een belangrijke gebeurtenis; De eerste (grote) stap voor Achterban in de Rotterdamse kunst- en muziekscene. 

Gehele programma (23:00-04:00):

  • Arrocha, Amdé, ACHTERBAN Performance, Noa, Jane Bergkotte, Pelgrim, Tjetjoebetja b2b Kimmah, UMBRA (live)

 

 

Toekomst ACHTERBAN

ACHTERBAN blijft voortbestaan buiten school. 13 Augustus 2022 staat ons volgende event gepland, deze vindt plaats bij Grey Space In The Middle in Den Haag. 

We streven er naar om minimaal elke 3 maanden een event te organiseren op steeds verschillende locaties. We zullen bij elk event blijven experimenteren en op zoek gaan naar de interessante combinaties tussen beeldende kunst en muziek. Hierin focussen wij ons altijd op de verborgen parels binnen de underground scene.

Ook zullen wij tussen de grote events door ons focussen op kleinere sub projecten, denk aan bijvoorbeeld samenwerkingen met kleine galerijen en “instores” bij platenzaken.  

 

Volgende stappen voor ACHTERBAN

Het maken van merchandise. Wij willen voor ons volgende event in Augustus merchandise klaar hebben liggen. We hebben al een paar ideeën en willen zeker niet een overhaaste beslissing maken. Wij dachten er bijvoorbeeld aan het gemaakt live werk van Amdé tijdens ons event bij WORM in te scannen en te verwerken in bijvoorbeeld een shirt. 

Nieuw event inplannen in WORM. Vorige keer was een enorm succes, dit willen wij natuurlijk nog een keer doen! Komende weken plannen wij opnieuw een avond in waar we dan weer op een hele andere manier kunst en muziek combineren. 

Focussen op het event van 13 Augustus. Een event organiseren in Den Haag is een grote stap en een hele nieuwe uitdaging voor ons. We hebben nog 2 maanden en moeten dus hard aan de slag het gehele concept bij elkaar te krijgen en het binnen 2 maanden te realiseren. 

 

Contactgegevens

Instagram: https://www.instagram.com/achterban_rotterdam/?hl=nl

Email: contact@achterban.com