BUDDY

BUDDY

Live at
Max de Leeuw, Laura Harte

Rotterdamse campagne wil het nachtleven veiliger maken door aandacht te trekken voor samen reizen.

Wij zijn BUDDY. Een Rotterdamse organisatie opgezet door Laura en Max van de WDKA die zich bezighoudt met de veiligheid in de nacht. Dit doen wij omdat nog steeds 66% van de mensen wel eens is lastiggevallen tijdens hun reis naar huis of op straat. We hebben een bewustwordingscampagne opgezet omtrent samen naar huis reizen in de nacht. We hebben in samenwerking met clubs fietszadelhoezen verspreidt in het nachtleven, om het gesprek te openen over samen & veilig reizen! 

BUDDY wil bewustwording creëren bij mensen om meer na te denken over hoe zij door Rotterdam reizen. Wij willen samen fietsen stimuleren omdat dit voor veel mensen een veiliger gevoel geeft en veel nare situaties voorkomt. Door dit onderwerp bespreekbaar te maken willen wij dat iedereen vaker aan zijn of haar vrienden vraagt hoe ze naar huis gaan en of ze bijvoorbeeld (een stukje) samen zouden kunnen fietsen. Wij hebben deze campagne in samenwerking met de clubs BIRD, Superdisco, Aprés Skihut, Bierkeller en GetBack gedaan.  

Lees hier het artikel van HR Profielen over onze campagne: 

https://profielen.hr.nl/2022/wdka-studenten-maken-het-nachtleven-veiliger-met-buddy-met-wie-fiets-jij-naar-huis/ 

“Zelf overkwam het de student leisure & event management Laura talloze keren tijdens het uitgaan: nageroepen worden, mannen die geen ‘nee’ accepteren, uitgescholden worden, handen op intieme lichaamsdelen, mannen die je achtervolgen en ongewenste intimidatie. En daar baalt ze van, want net als medestudent Max is Laura juist liefhebber van het nachtleven. Max werkt naast zijn studie ook als DJ. Het duo lanceerde ‘BUDDY’, waarmee zij nachtdieren willen aansporen om beter naar elkaar om te kijken en te stimuleren om samen te reizen. Om aandacht te vragen voor hun campagne deelden ze vrijdagavond in de Rotterdamse binnenstad zadelhoezen uit. Een vijftal nachtclubs – BIRD, Superdisco, Aprés Skihut, Bierkeller en GetBack – schaart zich achter de campagne.” – Profielen: Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam 

Vooronderzoek en Vraagstuk  

Voorafgaand aan de campagne hebben wij veel vooronderzoek gedaan over de veiligheid in het nachtleven. Dit hebben we gedaan door artikelen op te zoeken en eerdere onderzoeken te lezen, maar ook vooral door veel in gesprek te gaan met de doelgroep. We hebben o.a. clubeigenaren gesproken, de Gemeente Rotterdam, en bezoekers van de nacht. Hieruit kwamen een aantal belangrijke dingen naar boven, namelijk dat 68% van de vrouwen en 20% van de mannen te maken heeft met seksuele straatintimidatie en dat dit overal in Rotterdam gebeurt. Twee derde van de plegers doet dit in groepen. Ook is het aantal slachtoffers al 4 jaar stabiel. Ook hebben wij veel vrienden en vriendinnen van ons geïnterviewd. Hierin werd duidelijk dat veel vrouwen zich vooral kwetsbaar voelen op het moment dat ze de club verlaten en naar huis gaan. Zodoende zijn wij op het volgende vraagstuk gekomen:  

Vraagstuk: ” Hoe kunnen wij de (vrouw)veiligheid in de nacht verbeteren en bewustwording creëren over de risico’s van alleen reizen in de nacht? ” 

Eerste Fysieke Test

Ons eerste concept dat wij met BUDDY hebben bedacht was een ontmoetingsplek voor mensen in het uitgaansleven. Hier zouden mensen naar toe kunnen lopen om te kijken of er mensen dezelfde kant op moesten met hun reis. Op deze manier wilden wij op meerdere plekken in Rotterdam op locatie de reis naar huis veiliger maken. Doormiddel van een poster op een paal wilden wij het gesprek starten over samen fietsen omdat wij uit ons onderzoek hebben gehaald dat dit een stuk veiliger was dan zelf naar huis reizen. Dit zijn we zelf gaan testen op de Witte de With straat en hebben we mensen geholpen aan een reis naar huis. Al snel merkten we dat er veel mensen waren die hier enthousiast vanwerden. Om dit een succes te laten worden moesten deze meetingpoints wel vaste plekken in de stad worden. Hiervoor hebben we uiteindelijk ook een uitleg video gemaakt om mensen bekend te maken met ons concept.

 

Awesome Foundation 

Bij BUDDY zijn wij op een gegeven moment ook op zoek gegaan naar partners en sponsors. Voor ons initiele concept wilden wij een meeting point creeren bij populaire uitgaans gebieden. We merkten alleen dat hier veel geld en connecties met mensen bij de gemeente nodig gingen zijn. Daarom hebben we in week 8 ons aangemeld voor de Awesome foundation pitch. Jammer genoeg waren we net te laat om mee te doen aan de pitch om een prijs van 1000 euro. Wel mochten we voor een zaal vol investeerders en mensen van bijvoorbeeld de gemeente, 60 seconde pitchen. We merkten gelijk toen we naar buiten stapte met ons idee dat we weer hele praktische vragen en tips kregen. Zo kregen we te horen dat vooral de awareness campagne sterk was, en dat de praktische oplossing misschien wel zou kunnen helpen maar toch nog risicos bevatte. Toen hebben we dan ook besloten om vooral op awareness te gaan focussen met onze meeting point als kern. Daaruit vloeide uiteindelijk onze fietshoezencampagne.  

Social Media 

Een belangrijk onderdeel van onze campagne was onze Instagram. Hier hebben wij de doelgroep direct kunnen aanspreken en kunnen aansporen om over dit onderwerp na te denken. We wilden de posts zo vormgeven dat wij de lezer lieten nadenken en ze ook meteen een oplossing aanboden. Via Instagram zijn we ook in contact gekomen met een aantal andere organisaties die zich bezighouden met veiligheid. We zijn bijvoorbeeld genoemd in een podcast over straatintimidatie.  

Luister de podcast hier: Podcast _ Straatintimidatie Rotterdam 

Uiteindelijk is uit dit alles onze awarenesscampagne gekomen. Met deze campagne wilden wij in samenwerking met clubs de bezoekers van het nachtleven aansporen om samen naar huis te reizen: en waar kan je dat beter doen dan bij de fietsenstalling! Er hebben 5 clubs meegedaan aan deze campagne. Dit zijn dus 5 clubs die de veiligheid van hun bezoekers belangrijk vinden! Bird, Aprés Skihut, Bierkeller, Supermercado en GetBack. Samen met hen hebben we de fietshoezen ontworpen en deze campagne uitgerold op 2 avonden. Hier hebben w

e hele positieve reacties op ontvangen! Van deze campagne hebben we ook een analoge fotoreportage gemaakt, die zowel wij als de clubs weer kunnen gebruiken op sociale media!  

Bekijk hier onze Instagram en website: 

https://www.instagram.com/zoekeenbuddy/?hl=nl  

https://maxdeleeuw9.wixsite.com/zoekeenbuddy