OPJEMUIL!

OPJEMUIL!

Live at https://opjemuil.webflow.io
Gijs Slinger, Merlijn Mollinga, Niamh Reith

Op je Muil!

Concept

Onze organisatie zet zich in voor het betrekken van de Rotterdammers bij de stadsontwikkelingen.
Rondom de vraag: ‘voor wie is de stad?’ organiseren wij verschillende laagdrempelige programma’s zoals workshops en interventies.
Bewustzijn creëren en motiveren staan hierbij centraal.

Visie&Missie

Visie:

De beleidsmakers van Rotterdam dromen van een stad die wordt gebruikt als verdienmodel. De rauwe plekken verdwijnen. Toerisme en het bouwen van dure appartementen is prioriteit, naar de huidige bewoners wordt niet omgekeken. De Gemeente Rotterdam ziet zelfs de werkende klasse, vaak met migratieachtergrond, artiesten, daklozen, skaters en clubgangers het liefst uit de stad verdwijnen. De stad is om te loungen, niet te hangen, en wordt ontworpen vanuit het Stadhuis. Maar wij, Rotterdammers, worden daar niet bij betrokken.

Missie:

Rotterdam door Rotterdammers. De stad wordt steeds minder leefbaar voor jongeren en creatievelingen. Wij willen een stad die de wensen van zijn inwoners hoort en vervult. Samen streven we naar een Rotterdam voor en door ons allemaal. Wij zeggen: ‘Bestemmingsplannen? Op je muil!’

Interventie
Schiekadeblok

Rotterdam. Waar bennie nou gebleven. Waar is toch jouw echtheid. Ik kom haar steeds iets minder tegen. Langzaam wast de grauwheid van je handen. En laat jij je eigen mensen hiervandaan verbannen.
Wat is de stem van de Rotterdammers nog waard? Voor wie is Rotterdam bedoeld? De creatieve ondernemers mogen onze stad aantrekkelijk maken en daarna weer oprotten. Langzaam verliest Rotterdam haar rauwe randje. Wat vinden wij hiervan?

De aankondiging van de bestemmingsplannen voor het Schiekadeblok riep veel ontroering en kritiek op. Gemeente Rotterdam luister nou eens naar je inwoners. Dit is onze stem. Rotterdam weer voor en door Rotterdammers!

#OPJEMUIL!

Recht Op Roffa

WORKSHOP:
Het doel van de workshop is het betrekken van jongeren, bewoners en gebruikers van de stad in de her-ontwikkeling van culturele en publieke ruimtes. We introduceren de deelnemers eerst met een korte presentatie over de desbetreffende locatie en ontwikkelingen – en hoe dit zich verhoudt tot gentrificatie in onze stad. Vervolgens geven we de bezoekers de vrijheid om de locatie opnieuw te ontwerpen door middel van een speculatief ontwerp. Met een speculatief ontwerp verleggen we de focus van burgerparticipatie naar burgerinitiatief; de ideeën van de gebruikers staan centraal. Het eindproduct zijn 3D renders van de desbe- treffende locaties. Zo creëren we een nieuw geluid tegen gentrificatie en het ondemocratisch stadmaken van de gemeente Rotterdam.

MOMO TOUR


Rotterdam houdt van gentrificatie. Rotterdamse beleidsmakers zien onze stad graag als een geldmachine. Toerisme en dure appartementen zijn een prioriteit en tegelijkertijd hebben ze totaal geen voeling met de levens, behoeften en wensen van hun eigen inwoners. Sterker nog, de gemeente werkt eraan om de werkende klasse – vaak met een migratieachtergrond -, daklozen, jongeren, skaters en het uitgaansleven uit de stad te verdringen. In het Stadhuis wordt de stad ontwikkeld en vaak hebben wij, Rotterdammers, daar geen inspraak in. Denk aan de herinrichting van het Museumpark en het Schieblock. Ook het Zomerhofkwartier is één van de locaties die last zal hebben van deze ontwikkelingen. Tijdens de tour nodigen we u uit om het gesprek over dit onderwerp aan te gaan. Hoe zou dit deel van ons geliefde Rotterdam eruit zien als het aan u lag? Laten we samen het Zomerhofkwartier opnieuw verbeelden!

Met deze tour gaan we het gesprek aan over dit onderwerp en nodigen we je uit om ZOHO opnieuw te verbeelden door middel van schrijven en tekenen. Hoe zou dit deel van ons geliefde Rotterdam eruit zien als het aan jou lag? Het hele programma wordt begeleid door de gidsen en een boekje. In dit boekje geven we informatie over gentrificatie, ZOHO en de toekomstplannen voor dit gebied. Er zullen vragen in staan om het gesprek over dit onderwerp op gang te brengen en schetspagina’s met een canvas om de plek opnieuw in te richten.

(Foto’s staan in de publicatie)

 

 

 

Publicatie ZOHO