Club van de toekomst

Club van de toekomst

Live at

De club van de toekomst

 

“Je kan beter een festival organiseren, 4 maanden hard bikkelen en daarna met je dikke *** in ibiza zitten met een whisky in je hand” – Ted Langebach

Wij zijn Joris, Marit en Wesley. Drie studenten in het derde jaar van de studie Leisure en Event management. Ons onderzoek gaat over het clublandschap in Nederland dat op dit moment alsmaar kleiner en kleiner aan het worden is. De reden hiervan? Meerdere! De clubgangers kiezen steeds meer voor (indoor) festivals en huurprijzen in de binnenstad wordt te duur. Wij hebben ons tijdens dit onderzoek vooral gefocust op de opkomende rave scene. Clubs als Perron, Now&Wow, Wibar en Basis hebben wij gesproken tijdens ons onderzoek. Ted Langebach van de Now&Wow heeft ons meegenomen in hun tijdlijn hoe zij van eigen concept over gingen tot hoe wij dat noemen “een verhuurschuur”. De hoeveelheid werk en energie die het kost om de club te vullen met eigen programma, marketing, doelgroep etc. is te belastend en is teveel risico voor de prijs die betaald moet worden aan kosten. Het is makkelijker en goedkoper om externe organisaties, hun feesten te laten geven met eigen doelgroep, genre etc. Je gooit er een bargarantie op en huurkosten, en je verdiend minimaal een standaard bedrag dat je verdienen wilt per weekend zonder enige vorm van risico.

Het gevaar hiervan echter is dat de clubs hun eigen normen en waarden verliezen en nog erger voor het verdienmodel: de eigen aanhang, het concept. Wij zijn hier zeker geen voorstander van als onderzoeker en zijn aan de haal gegaan met clubs om te kijken naar een andere manier om geld te verdienen in plaats van de eigen en normen en het verlies van de vaste doelgroep tegen te gaan. De grote vraag: Hoe blijven clubs relevant en behouden hun positie in de sterke concurrentiestrijd met festivals?

Onze stakeholder is Wibar Leiden.Wibar is een nachtclub en evenementenlocatie gelegen in Leiden. Wij werken samen met Wibar omdat het een vooruitstrevende locatie is met een organisatie die zich openstelt voor muziek, kunst, cultuur, talks en graag samenwerkingen aangaat voor nieuwe initiatieven in de stad. Zij geloven in ons scenario en willen zich als multidisciplinaire evenementenlocatie onderscheiden met clubnachten, concerten, dansvoorstellingen, diners, exposities en nog veel meer. Dit wordt de club van de toekomst.




Onze expositie

Wat valt er te beleven?! Kom naar de Wibar in Leiden van 11:00 tot 13:00!

Tijdens onze expositie kun je verschillende allerdaagse bezigheden beleven in een club. Herken je ook weleens dat je in de winkel staat en kleding aan het passen bent voor zaterdagavond en afvraagt: of dit wel wel passend is voor de club? Of misschien dat het zweet van je lichaam drupt terwijl je in een oude authentieke sportschool staat? Wat dacht je van al die verschillende online shops die er bestaan om rave-gadgets te bestellen? Onhandig op al die verschillende sites en de vibe matcht de locatie niet! Wij willen de club inzetten om de behoefte van de doelgroep te vervullen, en dit kan op veel verschillende manieren. Kleding die je past voor de club, dat doe je in de club tijdens een pop-up vintage / rave kleding & fetisj markt. Werken aan jouw shape en conditie om er zo strak mogelijk uit te zien voor de raves, doe je in de club. Of wellicht andersom, jouw afvalstoffen eruit zweten tijdens een heftige bootcamp in de club! Het zijn allemaal kleinere elementen die bijdragen aan de behoefte van de doelgroep. Het versterken van het gevoel van deze dagelijkse bezigheden. We willen je laten proeven (ja letterlijk proeven! kleine verrassing :)!) van deze elementen en ze laten ervaren middels kleine korte interventies.

Uiteraard wilt de club hieruit meeprofiteren en hoe doe je dat?  De opbrengsten vanuit de participanten moet voelbaar worden voor de club doormiddel van activiteiten die een voordeel kunnen hebben in het verdienmodel van de club. Er wordt tijdens onze expositie veel bloot gelegd over hoe de club kan profiteren in vorm van community building en hoe wij dat voor ons zien. Verdienen doen we niet door alleen geld te ontvangen!

Zo ver als dat wij weten en konden vinden zijn er alleen initiatieven geweest van clubs om overdag te programmeren tijdens de coronapandemie. Hier en daar weleens wat op dit moment, maar te weinig om hier geld aan te verdienen. Wij wilden dit als groep veranderen en met opties komen voor de clubs. Met de focus op de rave doelgroep: De rave doelgroep bevindt zich voornamelijk tussen de 18 en 25 jaar zowel mannen als vrouwen met een laag tot middelhoge opleidingsachtergrond woonachtig in Rotterdam (<15km radius), die zich graag willen onderscheiden en gezien willen worden. Dit laten ze zien door extreem schaars bedekkend zwarte kleding en tatoeages. De doelgroep is gevoelig voor expressie en is er tot veelal bereid om hiervoor lastigere keuzes, makkelijker te overwegen om er beter uit te zien. 

Wij wilden aan community building werken voor de clubs en met de programmeringen ervoor zorgen dat de doelgroep zich meer verbonden voelt met de club zelf, terwijl de club niet de programmering doet. Op dit moment wordt de club eigenlijk alleen gezien als evenementenlocatie en heeft het alleen demografische en sfeer waarde.

Ons scenario
“24-uurs economie”

 

Geen woorden, maar daden

Of toch niet? Geen daden, maar woorden? Check onze tests!

 Zit iedereen hier wel op te wachten? Ja natuurlijk! Wij nemen je mee in onze tests.

 

guerrilla testing

 Guerrilla testing is een hele aggresieve manier om iets te testen, je vraagt veel van je doelgroep en moet oppassen met verwachtingen stellen. Wij hebben een (fake) flyer gemaakt, waarop staat… Zie flyer hier beneden. Met de elementen die we vanuit een brainstorm hebben opgepikt, hebben we een flyer samengesteld die het oog van de mogelijke bezoeker moet trekken. Bij interesse konden de geïnteresseerde zichzelf aanmelden door een QR-Code te scannen en zichzelf aan te melden. Je kon ook gelijk je interesses kwijt en vertellen waar je voor komt en of je mogelijk nog iets mist! Deze flyers hebben we opgehangen op verschillende locaties in zowel Rotterdam als Leiden.

De flyer zorgde voor multisectorele aandacht en creërde het nodige oproer, details hierover kun je bij ons komen checken op de expo!

Expert interview

Hoe staat de doelgroep tegenover het inzetten van de nachtclubs voor andere activiteiten? We hebben de AV-Studio van de academie afgehuurd om erachter te komen. Met een aantal studiegenoten en een externe organisator hebben we het gesprek geopend. Deze resultaten hebben wij gevormd tot een VICE Interview video formaat, kom hem checken!

Hiit Boxing workout!

Helemaal leegpompen in de club met dikke geluidsinstallatie en DJ?! Tijdens deze test hebben wij onze krachten gebundeld samen met een personal trainer om een te dikke boxing experience neer te zetten in de Wibar. Meer weten? You know the message!