Voorwoord

Voorwoord

Live at

‘Maak de schoolmuren rekbaar’ was de titel van mijn betoog bij een bijeenkomst van The New School Collective.
Dit is volgens mij het antwoord op de vraag wat is een school? Deze vraag startte voor mij een actieve zoektocht naar een waardevolle invulling van mijn onderwijspraktijk. Een zoektocht met de poten in de klei. Veel gesprekken over hoe leren werkt, ervaringen delen met en over mede-docenten en studenten en vooral veel didactische ingrepen gewoonweg uitproberen.

Concreet betekent dit dat ik als docent vrijetijdskunde en ondernemerschap aan de Willem de Kooning Academie structureel onze studenten Leisure & Events Management laat leren over, met en in de stad. We gaan de stad in om die te zien en te voelen, we bezoeken musea, pleinen, instellingen en bedrijven. We wandelen en fietsen als onderzoeksmethode en we werken samen met de makers van de stad.

Toen de Comenius beurs op mijn netvlies kwam, zag ik direct de mogelijkheid om mijn visie en experimenteerdrang op te schalen. Met het winnende voorstel Leisure Lab voor de Veerkrachtige Stad haalden we geld en dus vooral tijd op om een jaar lang elke week het projectonderwijs buiten de academie plaats te laten vinden. Uiteindelijk hebben we een heel jaar lang met een volle klas en drie docenten op locatie in de Afrikaanderwijk kunnen werken aan mooie projecten die direct ingebed waren in de stad en tussen de bewoners. We hebben daadwerkelijk bij kunnen dragen aan een ‘lovable and livable city’ als onderdeel van de professionele ontwikkeling van onze studenten.

In de collectie artikelen in deze publicatie kan je de ervaring en uitkomsten (her)beleven zoals ze zijn opgetekend door Linda Ammerlaan die als docent midden in dit experiment stond. Vervolgens heeft zij als onderzoekend producent alle verhalen opgehaald bij de betrokkenen en deze gebundeld in deze publicatie.
Wij houden van de stad, dus ontdek ons hele verhaal door op de letters van LOVExCITY te klikken.

We zijn trots op wat we neer hebben gezet. Vooral ook omdat de de Lab-methode een vast onderdeel is geworden op verschillende plekken in ons onderwijs. Dit Leisurelab010 platform is daar een voorbeeld van. We blijven het werk van onze studenten hierop delen, zodat er een mooie verzameling ontstaat van programma’s. Hiermee laten we zien waar we als opleiding voor staan. (Update Showcases 2021)

Natuurlijk hebben we dit mooie avontuur ontwikkeld en gemaakt met heel veel anderen. Dank voor jullie input en enthousiasme:

Desiree Kerklaan voor de diepgaande pedagogisch didactisch onderbouwingen, Reina Boon voor de kritische reviews en opbouwende commentaren, Dafne Foet voor Leisure verdieping en een onuitputtelijke stedelijk netwerk, Arjen Suiker voor hybrid publishing en technisch ontwerpen en Linda Ammerlaan waarmee ik wekelijks het grote genoegen had om daadwerkelijk onderwijs te maken.

Daarnaast ook alle docenten uit jaarteam 2 van Leisure & Event Management, EMI op Zuid Programma Cultuur met Reinier Weers en Dafne Foet, de mensen van Het Gemaal van de Wijkcoöperatie Afrikaanderwijk en alle lokale organisaties en bewoners.

En tenslotte de studenten die met volle overgave zich met ons samen in dit avontuur hebben gestort. Jullie hebben je vrijwillig aangemeld voor het Leisure Lab en hebben deze onderwijs innovatie mogelijk gemaakt:

Richard*, Tom*, Abigael*, Lana*, Jodi*, Elise*, Eline*, Dyon*, Merel*, Jean Paul, Kinge, Luc, Marieke, Dieter, Maric, Amber, Zoë, Linda, Yaslin, Chelsea, Stefania, Shearey, Daniel, Ivano, Robin, Celeste, Isa, Marit, Alette.

Maarten Jan van ‘t Oever
Comenius Teaching Fellow
Rotterdam, 2019-2020

*uitvoerig gesproken voor deze publicatie
Deze publicatie is vanaf een desktop ook eenvoudig te printen (klik icoontje rechtsboven).